שאלה:
שלום בבית הורי שאינם שומרי תורה ומצוות נוהגים מאז ועד היום לעשות קידוש בערב שבת , שלא כפי שנהוג אבי מברך ברכה ראשונה של הגפן שותה לאחריה מברך ברכה שניה של מקדש השבת ושותה פעם נוספת …שניסיתי להניעו מכך ולהסביר ששותים רק אחרי הברכה השניה ,זה הכעיס אותו והוא נחוש שזה מנהג אבותיו אף על פי שבמשפחה לא שמרו על תורה ומצוות בדורות הקודמים .
שאלתי היא האם יש פסק כלשהו שקובע כי הקידוש תקף ובכך להמנע מפגיעה ברגשותיו ?
תשובה:
שלום וברכה
במשנה ברורה בסי' רעא ס"ק מג מביא שבשעת הדחק מי שאין לו אלא יין פגום ששתו ממנו ואין לו דרך לתקן, יוצא בו ידי חובה, אלא שסיים שאפשר שעדיף באופן זה לעשות קידוש על הפת. אבל גם מה שציינו שיוצאים בדיעבד בכוס זה, זה רק אם הוא שותה מעט ועדיין נשאר בכוס שיעור רביעית. ראה שם ס"ק מה.
הכי טוב, להצליח כן להביא את הבא לשאול שאלת חכם…
בהצלחה.