לתרומות לחץ כאן

פירוק והרכבה בשבת

שאלה:

שלום רב. ידוע שמותר לפרק ולהרכיב בשבת מה שנועד לפירוק והרכבה. האם תוכלו לפרט בעניין?
האם הכוונה לכל מה שנועד לכך, או רק מה שמפרקים בפועל מידי פעם.
למשל אם יש לי מעקה של מיטה שאני רוצה לפרק או להרכיב בשבת. והוא נצמד למיטה על ידי בורג עם אום גדול (פרח) שיהיה נח. האם מותר?
גם קרה לנו שמשענת (סטנדר ששמים על שולחן) לספר – התפרק לה הבורג. זה בורג שאתה לא אמור להשתמש בו ביום יום. אבל רצינו להשתמש בסטנדר. האם זה מותר?

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה יש להבדיל בין דבר שמיועד לפירוק אבל פירוקו והרכבתו הוא עצם עשייתו שזה ודאי אסור, כמו במיטה שהזכרת, לבין דבר שדרך תשמישו בפירוק והרכבה, כמו בקבוק של תינוק. עשיית הכלי אסורה, שימוש בכלי מותר. כך ההגדרה לפי דעת החזון איש בסי' נ. בשו"ע הרבה נראה שעיקר החילוק הוא בין דבר שמפרקים ומרכיבים כל יום לדבר שעושים רק לעיתים, שזה אסור, גם אם זה דרך שימושו, ואף לדבריו במיטה הנ"ל אסור. הובאו דבריו במשנה ברורה סי' שיד.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. תודה על תשובתכם.
    לגבי המעקה של המיטה –
    אנחנו רוצים לבנות למיטה של בננו מעקה, שיהיה איכשהו מותר לפרקו בשבת. אני מאמינה שלא נעשה את זה המון. אבל לפעמים כשרוצים לשבת על המיטה כמו ספה, אז נצטרך לפרק. האם זה בלתי אפשרי לבנות מעקה שמותר? האם זה לא נקרא דרך שימושו, אם אני הופכת את מיטת השינה לספה?
    אולי עם מגנט יהיה מותר?

  2. תודה. ואם זה משהו שאין צורך בכלל לפרק, אלא רק מסיתים אותו? זה מוטות שמחוברים למיטה בבורג ורק מזיזים אותם בתנועה סיבובית, כדי שיהיה אפשר לשבת. זה מותר?

  3. אנו נוהגים להשתמש באותו מקל גם למטאטא וגם למגב כך שמחליפים אותו כמעט כל יום. בד"כ אנו מחליפים לפני שבת שיהיה מחובר למטאטא, ופעם אחת שכחנו. האם מותר לעשות זאת בשבת? (אני מדגיש שמדובר במקרה של שכחה ובמקום הצורך, כמובן לא לכתחילה) תודה רבה!

  4. כיון שזו לא ההנהגה הרגילה אין להקל, בפרט שלפי החזון איש לא מועיל שמפרקים כל יום, וצריך שהכלי יהיה שלם, וההברגה תהיה רק אופן שימוש, כמו מכסה לסיר.

  5. אני לא בטוח למה כוונתו שם, אולי כוונתו שכך זה מיועד לכתחילה, סט כזה שיש לו מקל אחד ושתי אופציות להלבשה, אבל במקרה שלכם נראה לי תמוה להתיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל