שאלה:
יש לי ספק הלכתי שאינני מצליח לפתור מבחינת ההגדרה.
יותר מדי מציאויות נראות לי שדומות לאיסור "האומר שמע שמע משתקין אותו" ו"האומר מודים מודים משתקין אותו"- משום שנראה כשתי רשויות- האם כל מי שאומר פעמיים אותו הפסוק או הפרשה- נחשב שעבר על האיסור?
במקרה שלי זה בהבדלה בדברים במוצאי שבת- האם יש צד שלומר "ברוך המבדיל בין קודש לחול" בלי שם ומלכות- זה תוספת על ההבדלה ב"אתה חוננתנו" בתפילה ואו אחרי הבדלה על היין.
זה תלוי האם אומר כמה פעמים בקול שאחרים שומעין? או שצריך לחכות בין פעם לפעם? צריך להפסיק (באמירת מזמור תהילים לדוגמא) בין פעם לפעם?
תשובה:
כפי שכבר כתבתי לך פעמים רבות אין שום חשש ואין שום צורך, שמע שמע או מודים מודים זו התייחסות של הודייה או של הודאה בקיום הרשות הזו, ולכן דבר כה משמעותי כאשר אתה אומר אותו פעמיים זה נראה שאתה מודה בשנים או מודה לשנים, בהבדלה אין לכך משמעות. כמובן אין צורך לומר הבדלה כמה פעמים וזה סתם בא מהאו סי די, והנוסח הדוייק אינו מעכב ולא צריך לדקדק באותיותיה ל ההבדלה.
בשורות טובות.
[כמובן אין חשש נדר במה שכבר כן נהגת, וכמו כן דברינו הם לכל העדות וללא הקלות מסויימות לאנשים מסויימים כפי שאתה חושש לעיתים].
איך ניתן להגדיר מתי יש חשש שנראה כשתי רשויות?
לא מצאתי מקור שמגדיר את זה.
או שאולי רק לשון שמע או הודאה ומילים בשורש הזה או במשמעות הזאת בכלל האיסור ומאליו מובן שלא חששו בשאר המילים והמקרים?
תקפיד רק על שתי הדוגמאות הנ"ל.
שאלה מצד הדין עצמו- האם מותר מצד הדין עצמו לחזור כמה פעמים על הבדלה בדברים בלי שם ומלכות– (באמירת כל נוסח הברכה "ברוך המבדיל בין קודש לחול, בין אור לחושך, בין ישראל לעמים, ובין יום השביעי לששת ימי המעשה ולחתום ברוך המבדיל בין קודש לחול" או אפילו רק "ברוך המבדיל בין קודש לחול") וכל זה בלי חשש אפילו לכתחילה לדין האומר שמע שמע ומודים מודים משתקין אותו – כי לכאורה זו ברכת השבח ולמה אין חשש שנראה כשתי רשויות?
מותר חד משמעי והנושא דובר בינינו ולובן היטב. אבל מצד הקושי של הocd הדבר הנכון הוא לא לחזור על שום דבר גם אם בטוחים שלא יצאו ידי חובה.
זה נושא שמאד מטריד אותי ולא מצאתי לזה הגדרות ברורות מבחינת מקורות.
לוודא שכתבתי ברור והבנתי נכון:
1. בכל מה שנכתב כאן סביב הנושא הזה- אין בזה הבדל בין ספרדים לאשכנזים כלל.
2. זו ההלכה הרגילה לכולם ואין כאן איזו הקלה למי שמאובחן כסובל מטורדנות כפייתית/עצבנות הלכתית/או. סי. די/OCD.
רציתי לבקש ברשותכם תשובה לפי שתי נקודות:
א. האם כתבתי ברור ומובן סביב הנושא הזה?
ב. האם הבנתי נכון בשני הסעיפים שכתבתי?
אז תסמוך עלי.
כתבת ברור והבנת נכון. ולא לשאול שוב, הכל טוב.
אולי אם אין מקורות לגדר הדין הזה, אז כדאי לשאול מישהו מגדולי הדור בנושא?
אין מקורות כי לא צריך!! אני מתנצל שלא אוכל להאריך איתך היום בנושא זה ונצטרך לקבל את הדברים ולהסתפק בזה.
השאר תגובה