לתרומות לחץ כאן

חשש בורר בקילוף עור הדג בשבת

שאלה:

שלום,
בנוגע לאכילת דג בשבת ( פילה מושט או סלמון לדוגמא שמאוד נפוצים), העור דבוק לתחתית הדג , כאשר הסרתו של העור בעייתית מצד בורר ( החמירו פוסקי אשכנז בבורר ממין אחד ) , כיצד יש לנהוג בעת אכילתו ( כמובן לאלתר ולא בכלי ברירה) , אני מודע לעובדה שיש למשוך את האוכל מהפסולת אך כאן במקרה דנן קצת קשה , כיוון שהעור דבוק וכאשר מנסים לקחת חתיכת דג אז יוצא שהעור נותר דבוק בהרבה מהמקרים, ואז זה דורש התעסקות כזו שבסופו של דבר אני צריך גם כאשר נשארת חתיכה במזלג עם יחד עם עור ואז נותר לי להסירה בסכין , האם כך עליי לעשות ? בסלמון העור פחות דבוק אז זה לא בעיה אך במושט זה כך.
שאלה נוספת בעניין בורר, כאשר עסוקים באכילה , קורה שיש כל מיני פסולת שנוצרים במהלך האכילה כגון : חתיכה קשה של בשר שלא ראויה לאכילה וצריך להוציאה או להזיזה לצד וכיוצ"ב , כיצד יש לנהוג עם מיני פסולת שנוצרים תוך כדי אכילה ( אינני מדבר על עצמות וכו' שמוציאים מהפה בעת האכילה , שזה פשוט שמניחם בצד) אלא בעת אכילה יש כל מיני דברים שאינני רוצה לאכלם , כיצד עליי לנהוג במקרים אלו
תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

כאשר יש עור על פני כולו וקשה לאכול בלי לקלף, יש לצדד שמותר לעשות זאת בסמוך לאכילה כמו בקילוף פירות. ראה ארחות שבת פרק ג סעי' צג.

כמו כן, מי שאינו מאוד מדקדק אוכל את המושט עם העור שהוא מאוד דק וראוי לאכילה, אין בזה חשש בורר לכאורה, וכך כתב בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עד בורר אות סח אפילו לגבי עור של עוף, וכל שכן במושט, אף שזה כאמור תלוי קצת במנהג העולם.

כמובן ככל שניתן לאכול אוכל מפסולת זה עדיף.

כאשר יש פסולת בצלחת כמובן יש לאכול אוכל מפסולת ולא להיפך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל