לתרומות לחץ כאן

דעת תורה בענין פסק דין נחמני

שאלה:

שלום לכבוד הרבנים החשובים. אני לומד לימודי משפטים, והייתה סוגייה, שמאוד סיקרנה אותי מה דעת תורה בעניין.

המרצה סיפר על זוג, שהאישה היתה צריכה לעבור פרוצדורה רפואית, וכתוצאה מכך ייתכן ויפגע ביכולת הפוריות העתידית שלה. הם החליטו לבצע הקפאת עוברים-האישה והגבר כל אחד נתן את שלו. לאחר זמן הם התגרשו. והאישה דרשה להיפקד מאותם עוברים מוקפאים, ואילו הגבר התנגד בטענה שאינו נשוי לה יותר, ולא רוצה שהיא תהיה האמא של הילדים שלו, ושכבר אין לו קשר איתה. רציתי לדעת אם שאלה כזו היתה מונחת לפי דעת תורה, כיצד יש לפסוק? תודה

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה שהיה ידוע בשנים האחרונים בענין פסק דין נחמני, יש שני נושאים מרכזיים:

בעלות האדם על גופו, ובהסתמך על דברי השו"ע הרב לבעל התניא נזקי ממון סעיף ד' שאין לאדם בעלות על גופו, והוא לא יכול להרשות לאדם אחר לחבול בו וכיוצא בזה. והנושא השני, כיון שיש משמעויות ממוניות וגם לעניני יוחסין בין אב לבן, האם האב יכול למנוע את ההפרייה הזו מחמת ההשלכות שיש לה על נכסיו ובכלל על חייו.

עשה בענין זה עבודה מקיפה מאוד הרב צבי רייזמן בספרו רץ כצבי פוריות חלק  א סי' ח, וקיבץ שם מאמרים מדולי וחשובי הדיינים בענין, ואני מציע לך ללמוד שם את הדברים. הדעה המקובלת היתה שלא ניתן לכוף את האב לכך, הנימוקים בפנים הספר. ועתה אני רואה שהוא העלה את המאמר גם כאן באתר עולמות, כך שתוכל לקרוא אותו בנוחות.

שבת שלום ובהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל