לתרומות לחץ כאן

שאלות שונות

שאלה:

שלום וברכה לרב, יש לי הרבה שאלות, אם תוכל לענות לי על חלק מהם אפילו ואת השאר אשלח בפעם אחרת

. אם אין לי נר הבדלה ואין יין ואין לי כלום האם אני יכול להגיד את סדר אליהו הנביא את כל סדר מוצאי שבת ללא ההבדלה ואז לדלג ל״ברוך אתה השם… המבדיל בן קודש לחול״?
האם אני יכול לקרוא את מה שרשמתי וערבית לחול ולמוצאי שבת אחרי כמה שעות רק נגיד? (לפני חצות הלילה כמובן)
בסיום תפילת ערבית בסידור יש אחרי רשום ״למוצאי שבת״ שזה תוספת קדושה לימי החול, ויש שם ״ויהי נועם״ , ״קדושה״, ״ברוך השם שבראנו לכבודו והבשילו מן התועים״
האם אני יכול שיוצא שבת לקרוא את סדר אליהו הנביא ו״ברוך אתה השם … המבדיל בן קודש לחול״ , ואחרי כמה שעות להתפלל ערבית ואחרי זה את התוספת קדושה לימות החול? כמובן בלי הקדושה כי אני יחיד, והאם עליי דווקא להקדים את תפילת ערבית כמה שיותר קרוב למוצאש ולא אחרי כמה שעות? או שאני יכול לנהוג כמו שאני נוהג? כי יש בתפילת 18 ואתה חוננתנו למוצאש, מתי בדיוק נגמר זמן מוצאש?
1. לפעמים יוצא לי טיפות שתן מחילה מכבודך, האם אני צריך לברך אשר יצר תמיד שזה קורה? ולא צריך נטילה נכון?
2. מחילה מכבודך האם מותר לגרד באיזור הברית? או שלא משנה כמה מגרד לא לגעת? כי לגעת בברית אסור אני יודע, והאם יש הבדל אם זה באמה אבל בצד מתחת? והאם מותר באיזור האשכים? מחילה מכבודך
3. האם כל זמני היום שאני רואה נגיד מנחה גדולה מנחה קטנה הנץ וכל הדברים, האם זה הזמנים שמהם אפשר להתפלל תפילת 18? נגיד במידה ואני אנוס אני יכול להתפלל אפילו מנחה לפני זמן מנחה גדולה ושאגיע לתפילת 18 בסידור שזה יהיה מתואם עם זמן מנחה גדולה? ואפשר לנהוג ככה לכתחילה גם?
4. במידה ופורצת אש בבית בשבת, הבנתי שמכבים רק אם יש סכנת נפשות, אבל איך אפשר לדעת בוודאות שלא יהיה סכנת נפשות? אם זה לא יתכבה לבד יהיה מותר לחלל שבת? הרי זה יכול להתפשט ולגרום סכנת נפשות כעבור שעה אפילו גם לבני המשפחה וגם אנשים אחרים, הם בחזקת גויים השכנים אנחנו גרים בחו״ל ואני בעזרת השם חוזר לארץ ממש עוד מעט, וסיכוי כמעט אפסי אני מאמין שאחד מהשכנים יהודי.. האם מותר לחלל שבת על גוי? ובסוף מישהו יצטרך לדעת שיש שריפה, ומישהו צריך להתקשר למכבי אש ולחלל את השבת אם זה אחד מהבני משפחה , איך לדעת מתי מותר לכבות ומתי לא? מתי מותר להתקשר ומתי לא? אני מפחד להגיע למצב שאחלל שבת שהיה אסור לי
5. אם בטעות פתחתי את המקרר בשבת ונגיד שיש עוד בעיות חוץ מהאור שזה חיישני טמפרטורה כל מיני דברים כאלה, האם להשאיר את המקרר פתוח ושיהרס? אין לי בעיה להשאיר פתוח אם זה עוד חילול הסגירה אבל זה מקרר של אמא שלי לא שלי
6. מותר לשיר שירים שיש בהם פסוקים עם שם השם? בגלל שלפעמים אני מתבלבל במה שאני אומר, לא אומר נכון את הפסוק, האם זה שם השם לבטלה?
7. אני אנוס להתפלל יחיד, האם אפשר להתפלל רגיל בלי לזמר או בלי טעמים? לא יודע איך קוראים לזה, ממש כמו שאני קורא מכתב, רק שעם כוונה כמובן, ובמידה וכן האם גם שירת הים אני יכול לקרוא רגיל?
8. הבעל של סבתא שלי גוי, יש לו משהו כמו תנור ששמים בפנים עצים והאש מחמם את הבית, האם מותר לי לפני שבת לשים שם עצים? אני משתדל לשים שם עצים לפני חצות היום כדי לנסות לצאת מהספק אבל זה לא רק אני והוא בבית, גם אמא שלי נמצאת וסבתא שלי ואחים שלי שהם כולם חילונים, הם בזמן שבת יהנו מהחום הזה שאני עזרתי לספק לפני השבת, במידה ואני לא יכול, ממתי בדיוק אני לא יכול לעשות את זה? והאם חובה עליי ללכת יותר קיצוני ולהפסיק לשים עצים ליד התנור מחום או יומיים לפני כבר? כדי שלא יהנו מחתיכה אחת אפילו של עץ שאני שמתי? או שאיך שאני נוהג מלפני חצות היום זה בסדר?
9. בתפילת 18 אחרי עושה שלום במרומיו אומרים בקול רם רגיל או בשקט את ״ יהי רצון מלפניך… ולעבדך בלבב שלם? וגם בערבית יש אחרי ״יהי שם השם מבורך… מה אדיר שמך בכל הארץ״, לאמר אותם בשקט או רגיל?
10. דודה שלי קנתה לי בגדים לרגל חג המולד רחמ״ל, היא לא נוצריה או משהו אבל בדנמרק זאת הדת השולטת ונהוג לחגוג את החג הזה כולם גם מי שלא מאמין בכלל אני חושב, מה הדין של הבגדים האלה ומה עלי לעשות איתם? כמובן שאקח ממנה ולא אעליב אותה הייתה לה כוונה טובה בסך הכל, אך האם אני יכול ללבוש את הבגדים האלה בכלל? או שעליי להתחמק ורק אם היא תראה אותי לשים את הבגדים שלא תיעלב? והאם אסור לי מלכתחילה לקחת אפילו שהיא קנתה? כי אני ארגיש בושה איומה, אגב אשתו של דוד שלי נוצריה רחמ״ל והיא הביאה לי סווצראט ואני שם אותו, אני מאמין שזה לרגל החג שלהם שעומד להיות, זה לא ביום של החג אבל זה לרגל החג, אני אוטוטו חוזר לישראל האם כל הבגדים האלה להשאיר כאן? אמא שלי תרצה שאתן אותם לאח שלי הקטן, למרות שגם לו אסור להנות מהם אם לי אסור, בארוחה שלהם לרגל החג שזה יום אחרי החג בפועל אני חושב, שם לא אופיע לא משנה מה יאמרו ומה יהיה ההשלכות
11. מה זה בדיוק ההגדרה של חילול השם וקידוש השם, אם אני אומר לנוצרי מה דינו או מה דעת התורה בכללי על גויים, שנגיד אבידת הגוי מותרת מהדין (לא שיש לי סיבה לספר את זה), או שיהודי מחלל שבת מה דינו מהתורה, אם אני אומר דברים כאלה והנוצרי או היהודי מפתחים שנאה או כל דבר אחר, האם עשיתי חילול השם? האם יש חילול השם בדברים שהם נכונים? אני יודע שאפשר להחזיר לגוי אבידה בשביל לעשות קידוש השם, אבל האם לאמר את האמת והאמת תרחיק אנשים בין יהודים חילונים בין גויים עכו״ם / לא עכו״ם , האם חיללתי שם שמיים? והאם עצם זה שסיפרתי לגויים אפילו דין אחד מהתורה זה נחשב שלימדתי אותם תורה ואני אענש?
12. המשפחה של אשתו של דוד שלי הנוצריה רוצה לבוא לקידוש אצלנו, אני כמעט בטוח שהם אחרי זה ירצו שנתארח אצלהם, אפילו אם אני לא יאכל אצלהם כלום אני מפחד לרדת ברוחניות על עצם זה שאני יושב ומנהל איתם שיחות ובוהה בפרצופים של עוברי עבירה ומפחד לצבור קליפות יותר ממה שיש לי כבר, אני בטוח שאולי הם יזכירו גם את ישו מתישהו ויגידו דברים כמו ״הוא מופיע בתורה״ וכל מיני שטויות כאלה, ואז אצטרך לענות, זה כבר קרה פעם אחת ושתקתי כי אני לא אוהב את ההרגשה של התוכחות ואני לא רוצה להפריך להם את החיים שלהם שלא ישנאו אותי או את התורה, למרות שגם אם יתעבו את התורה לא הגיוני שזה חילול השם בכלל נכון? האם יש עליי חובה בכלל להוכיח גוי עובד עבודה זרה? או גויים בכללי? ואם הם שואלים משהו מהתורה אפשר לענות או שזה לימוד תורה לגוי? מה נחשב בגדר לימוד תורה לגוי? ואם מותר ומה שהם שואלים התשובה תצער אותם/ תכעיס אותם אותם כמו שאבידת הגוי מותרת נגיד לדוגמא, נגיד וישאלו אותי על זה כי ראו ביוטיוב או לא יודע מאיפה, אסור לי לסלף כלום נכון?
תודה רבה רבה לכבוד הרב
חג שמח

תשובה:

1. אם אין יין עושים הבדלה על חמר מדינה, בשעת הדחק אפילו על קפה וחלב, ואז אומרים שהכל נהיה בדרו במקום ברכת הגפן.

2. אתה יכול, אבל אסור בעשיית מלאכה עד שאומרים אתה חוננתנו או ברוך המבדיל בין קודש לחול, וכן אסור באכילה עד לאחר הבדלה על הכוס.

3. אין לברך.

4. מגדרים עם בד עבה.

5. אכן עיקר הזמן הוא לגבי שמונה עשרה.

6. בדרך כלל בכל שריפה משמעותית בזמנינו יש סכנת נפשות בגלל החשמל ובמיוחד אצלכם שאני מבין שיש בתי עץ.

7. שמים מגבת עבה על הדלת וסוגרים, כך זה לא יסגר ממש וגם לא יתקלקל האוכל. המקרר בכל מקרה לא יתקלקל.

8. כששרים שירים לא אומרים שם ה'.

9. כן, כל מה שאומרים ביחיד תגיד כך, וקדושה של יוצר תאמר עם טעמים או בלחש.

10. מותר לך לשים ביום שישי.

11. בשמונה עשרה בלחש בערבית איך שתרצה.

12. מותר ללבוש את הבגדים הללו, אבל לא ביום החג.

13. אין חילול ה' באמירת דברי תרה נכונים אבל כדאי להמנע ככל שאתה לא יודע להסביר היטב את הדברים.

14. אח תכנס איתם לשום דיון תיאולוג זה לא יעזור כלום ורק יביא לדברים לא טובים.

חנוכה שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל