לתרומות לחץ כאן

מקרב בישול בשבת – דין המאכל

שאלה:

לרב שליט"א חנוכה שמח
בשבת התארחתי אצל אנשים שבאופן כללי נקראים שומ"ת אך אינם בקיאים בהלכות וכן מצד עצמם הם עדיין לא זכו שכל מה שיוודע להם כאיסור יפרשו ממנו (לדוג' חימום מאכל לח על פלטה ועוד).
על הפלאטה היה מונח סיר תפוחי אדמה וביצים(שיתבשלו מערב שבת על למחרת בבוקר) על הסיר הניחו כיסויים וכנראה מתיחשהו הסירו את הכיסויים ולאחר מכן החזירו.
בבוקר הוגש לפני לאכול לא היה לי אפשרות לעיין בזה גם מצד ההכרעה המיידית מבחינת זמן.וכן שלא היו עמי ספרים.
ורק ממה שזכרתי
א.הם לכאורה שוגגים והראיה שכן אמרו על דברים שלא מפורשים בשם איסור אמרינן מוטב יהיו שוגגים וכו' והא קרי להו שוגגים אע"פ שהוא איסור גמור אלא כיון שהוא לא מפורש ולא יקבלו…
ב.זכרתי תוס' בשבת על איסור שלא נשתנה בגוף הדבר שיהיה מותר כמו מים בבור שהעבירום באיסור וגם כאן המאכל היה מתבשל בכל מקרה אלא שהוא נעשה יותר טוב.
ג.ע"פ הנ"ל זה וזה גורם(לא בטוח אם שייך לומר כאן) כיון שזה היה מתבשל בכל מקרה.
ד.כבוד הבריות מאחר שזה קנס מדרבנן.
ה.דעת הפוסקים שכתבו בהנאה ממלאכת שבת כר"מ ביניהם הסמ"ק והגר"א כמדומני.
מצד אפשר לדחות ולהגיד שנחשב שבישלו גם בשבילי
מצד עצמי אני לא מתבייש בתורה חלילה אבל הם די משתדלים כשאנו מגיעים לשם… לצערי אכלתי מזה…

תשובה:

שלום וברכה

ראשית כיון שזה נעשה בשוגג, הכריע המשנה ברורה בתחילת סי' שיח כדעת הגר"א שבשעת הדחק כמו כאן שאתה אורח וכו', יש להקל.

שנית מאכל שכבר התבשל כמאכל בן דרוסאי ועברו והשלימו את בישולו בשבת, אינו נאסר באכילה בדיעבד, ראה משנה ברורה סי' שיח ס"ק כז, ואני מניח שגם כאן הוא כך.

אמנם מה שהיה בין כך מתבשל אינו נימוק והמקרב בישול בשבת גורם לאיסור המאכל, ראה שו"ת הרמ"א סי' קב.

חנוכה שמח.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל