שאלה:
הקדמה לשאלות:
למעשה, המנהג לגנוז בגניזה חמורה,
כל כתבי הקודש שנכתבו עם דיו ועל קלף.
ובכלל זה פרשיות תפילין ומזוזות.
וגם מגילת פורים וכדומה.
ויש אומרים שגם את גוף הבתים של התפילין.
[ספר: גנזי הקודש. פרק ט"ו. הלכה א'.].
השאלות:
1] האם הלכה למעשה כך נהוג בדורנו:
כל כתב מכתבי הקודש,
דהיינו מהתנ"ך, שנכתב בדיו ועל קלף,
כאשר אינו מתאים לקריאה בו יותר,
הוא חייב גניזה בגניזה חמורה,
דהיינו ב-כד חרס,
או בארגז פלסטיק בקרקע?
2] ובכלל זה גם מגילת פורים,
למרות שלכאורה,
אין בכל מגילת פורים,
שם משמות השם יתברך שאסור למחוק?
תודה.
תשובה:
ספרי תנ"ך שנכתבו בדיו על קלף נקברים בגניזה חמורה בכדי חרס בקרקע, וכן פרשיות תפילין ומזוזות.
מקורות:
ראה שו"ע או"ח קנד ה, יו"ד רפב י, ופרי מגדים או"ח שם א"א ט. נוהגים היום במקום חרס לקבור בפלסטיק אטום.
"ספרי תנ"ך שנכתבו בדיו על קלף,
נקברים בגניזה חמורה בכדי חרס בקרקע".
שאלה:
האם הכוונה גם לחלקים בודדים מתוך ספרי התנ"ך,
שנכתבו בנפרד משאר ספרי התנ"ך?
כגון רק מגילת פורים,
וזאת למרות שבכל מגילת פורים,
אין שם משמות השם יתברך שאסור למחוק?
תודה.
ומה קורה אחר שזה בקרקע במשך שנים?
נכון מאוד, גם מגילת אסתר נגנזת כך.
זה נשאר שם…
אז ייגמר המקום? זה לא מתכלה? זה קדוש לנצח?
מה שמתכלה מתכלה מה שבתוך כלי חרס אינו מתכלה.
השאר תגובה