לתרומות לחץ כאן

פירוש המילה ברוך אתה בתפילות

שאלה:

בתפילה אנחנו נתקלים מספר פעמים במילה ברוך בכמה וריאציות
א.ברוך אתה ה׳ אלוקינו מלך העולם
ב.ברוך ה׳ אלוקי ישראל
ג.ברוך אלוקינו ברוך אדונינו
ד. בקדיש. יהא שמיה רבא מברך לעלם
השאלה אם יש הבדל במשמעות ביניהם .כי אני יודע שלברך את ה׳ לא שייך אלא הכוונה בדרך כלל זה שה׳ הוא מקור הברכות ,אבל בקדיש נשמע שזה מבורך אחר,אולי הכוונה שה׳ יהיה מבורך זה שאנשים יברכו את ה׳ מלשון יכירו שהוא מקור הברכות?

תשובה:

אין הבדל בין המקומות השונים בתפילה, המשמעות הפשוטה כפי שציינת וכפי שכותב האבודרהם, היא שהקב"ה הוא מקור הברכות. הרשב"א בתשובותיו בכמה מקומות [ח"ה נ-נא ועוד] כותב שיש בזה שני מובנים, הקב"ה הוא מקור הברכות, ומלבד זה אנו מברכים – מהללים אותו על היותו מקור השפע הניתן לנו. בנפש החיים שער ב מוסיף עוד על פי סוד בבחינת תנו עוז לאלוקים, והיינו שבאמת אנחנו במעשינו פועלים בו את נתינת השפע ואת השפעת מידת החסד והנתינה, כפי הידוע שכל מעשינו פועלים בעולמות העליונים. גם רבינו בחיי דברים ח, י מסביר על דרך פשט שהקב"ה מקור הברכות ועל דרך הקבלה כעין דברי הנפש החיים.

שיתקבלו התפילות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל