שאלה:
שלום וברכה ומועדים לשמחה.
כאשר אדם שכח להתפלל, כתוב בשולחן ערוך שהוא יכול להשלים את התפילה, ולהתפלל תשלומין בתפילה הסמוכה.
לעומת זאת, כאשר אישה שכחה פעם אחת להדליק נרות שבת, מגדירים זאת כ"פשיעה" ולא כ"שכחה" וקונסים אותה מכאן ולהבא.
על מה ולמה ההבדל בין שני הדינים?
תודה רבה וחיילכם לאורייתא
תשובה:
שלום וברכה
אינני חושב שיש הבדל עקרוני בתביעה על האדם בין שני המקרים, ואדרבה, בשני מקרים אלו נדרש לעשות תיקון למעשיו, תפילת תשלומין או הדלקת נר נוסף. במקרה שאדם בשאט נפש לא התפלל לא מאפשרים לו כלל לעשות תיקון, ואין לו היתר להתפלל תשלומין.
אגב חשוב לדעת שתפילת תשלומין אינה באמת ממש במקום מה שהחמיץ, אדם שהפסיד תפילה בזמנה זה בגדר מעוות לא יוכל לתקון, אלא שזה איזה שהוא תיקון חלקי, להתפלל תשלומין.