לתרומות לחץ כאן

על מה שבין ראש כולל לאברכים שבבית המדרש

שאלה:

אני מנהל כולל. לפני כחודשיים בא לכולל גימלאי אחד וביקש ללמוד עם האברכים. הסכמתי לכך כי חשבתי שהלימוד אתם יהיה לזמן קצר ביום אך מסתבר שהוא לומד איתם כארבע עד חמש שעות. לטענתם הוא לא מפריע להם במהלך הלימוד למרות שאני רואה שהם אמנם ממשיכים בסדר לימודם אתו אך מתעכבים קצת בגללו במתן הסברים יותר מפורטים וכו' (למרות שלטענתם הוא לא מעכב אותם). שאלתי היא האם להגדיר זמן מוגבל ללמוד אתו כי סוף כל סוף זהו כולל או להשאיר את הדברים כך?

תשובה:

שלום וברכה כבוד הרב שליט"א

למעשה לא הבנתי את הבעיה ואת שאלתך. וכ אם יבוא אברך קצת פחות מוכשר לכולל ותראה שהחברותא טיפה מתעכב איתו גם תזרוק אותו מהכולל?

יהודי בא ללמוד ולומד טוב, זה הדבר הכי נפלא שיכול להיות!

אם הוא היה מפטפט איתם וגורם לחוסר רצינות זה משהו אחר, אבל אם לומדים זה נהדר.

כמו כן, אני מניח שיתכן וזה גם נותן להם סיפוק ותחושה של הרבצת תורה במקצת, זה טוב מאוד.

והכי חשוב, ולא תכעסו עלי כלל, זה חשוב ואני מרגיש חייב לומר: יש טעות שהרבה ראשי כוללים "נופלים בה". ראש הכולל משקיע את תמצית דמו ונפשו בניהול הכולל ובהשגת המילגות ועוד, וזה נפלא ביותר, ובאופן טבעי זה גורם לו הרבה פעמים לחוש תחושה, שאני לא יודע איך לקרוא לה, אולי "רכושנות"? כלומר האברך באיזה שהוא מקום כביכול עובד אצלו, או שהוא תלמיד שלו, מחוייב לו, אני לא יודע להגדיר, אבל כל זה לא נכון ולא טוב. כולל בנוי על התפיסה שאומרת שאברכים תלמידי חכמים באים ללמוד ולהתפתח, הם כבר לא ילדים בחיידר, הם רשאים ומחוייבים לקבל החלטות לבד על מה ואיך טוב להם, אתה נותן וצריך לתת מסגרת, מה לומדים מה ההספקים באופן כללי וכו', אבל הם אלו שבונים לעצמם את דרכם בלימוד ובעבודת ה', ואתה תומך בהם אבל לא אומר להם מה לעשות ולא מנהל אותם, ואסור שהם ירגישו כביכול אתה מרגיש שהם שלך באיזה שהוא מקום.

אני לא יודע אם הגדרתי את זה טוב, בודאי חלילה לי לפקפק בגודל מעלת הענין שאתם עושים שהוא עצום מאוד, אבל יש לשים לב למשל בדוגמא הזו, האברך יחליט אם זה מפריע לו בלימוד או לא והוא יחליט אם טוב לו ללמוד עם האיש הזה, אסור שתרגישו כביכול זה קשור אליכם בכלל. מדובר ביהודים ת"ח שיושבים ולומדים ומתעלים בלימוד שאתם נמצאים שם כדי לתמוך בהם ולאפשר להם.

ואם אתם חוששים לאבד את המושכות ומי יודע מה יקרה, הריני להבטיחכם נאמנה, שאם זו תהיה האוירה בכולל, של גדלות ורוממות וכבוד האברכים, וכו' וכו', זה רק יגדיל את האהבה ביניכם ואת הרמה התורנית בכולל.

ברכה והצלחה מרובה מאוד, ישלם ה' שכרכם מושלם בזה ובבא.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בס"ד

    שבוע טוב

    א. גם אילו היה מדובר באחד שמבקש ללמוד חומר לימודי אחר, הייתי קצת מתקשה להבין איזו בעיה יש כאן…
    כל שכן, כשמדובר באחד שלומד את אותו חומר שהאברכים לומדים. כבוד הרב כתב ש"יתכן וזה גם נותן להם סיפוק ותחושה של הרבצת תורה במקצת". לענ"ד נראה שזה ודאי נותן להם סיפוק, וברור לי שהרבה יותר ממסירת שיעור לאברכים בעלי אותו "מעמד". להסביר סוגיה ליהודי מבוגר היודע להכיר טובה וכו', זה ודאי דבר שנותן סיפוק עצום לכל אחד.
    ב. לגבי הטעות עליה הרב כתב, אני שומע לאחרונה על הרבה ראשי כוללים כאלה, ומאד מאד חבל שזה כך. שמעתי שמרן הגראמ"מ שך זצ"ל התנגד לנתינת מלגות לפי רישום של "שמירת סדרים" וכדומה (אולי כשמדובר בתוספת, כדי להמריץ את המקדימים, זה כן בסדר). כי האברך לא מקבל כאן "משכורת", אלא הוא יושב ולומד במקום לצאת לעבוד ולהתפרנס. על כך הוא מקבל מלגה כדי שיוכל איך שהוא להתקיים (לא יודע מי מתקיים על 1500-2000 ש"ח… אבל נניח לזה).
    מו"ח שליט"א למד לפני כ-20 שנה בכולל של הגרב"ש סלומון זצ"ל (רבה של פ"ת), ואחרי אחת הלידות שאל את הגרב"ש סלומון מה בדיוק לרשום בשמירת סדרים וכדומה. הרב סלומון ענה לו שישתדל ללמוד כמה שיכול במקום ובמצב בו הוא נמצא, ואין צורך לפרט אח"כ כמה למד וכמה לא, כי הוא יודע שמסתמא ינצל כל רגע ללמוד תורה. מיותר לציין כי בסיומו של אותו חדש, קבל את המלגה המלאה כרגיל בדיוק כמו אותם חדשים בהם למד בבית המדרש סדרים שלמים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל