לתרומות לחץ כאן

אמבט לרגליים בשבת

שאלה:

שלום! רציתי בבקשה לשאול, במהלך השבוע אני עושה אמבט עם סבון ומלח לרגליים כמה פעמים ביום כדי למנוע ככל הנראה דלקת שמתחילה לי בציפורניים. אני גם מורח אנטיביוטיקה.
מה מותר לי להמשיך לעשות בשבת?
תודה!

תשובה:

רחיצת הרגלים אין בה איסור רפואה כיון שזה נעשה גם לבריאים, הבעיה היא שאי אפשר לשים סבון במים בשבת כיון שזה מוליד בהם ריח. תשרה במים ללא סבון. והאמת, כי אם תעשה זאת ששה ימים בשבוע זה גם בסדר.

אין למרוח משחה אנטיביוטית בשבת, וגם בלי מריחה נראה שאסור במצב שאתה מתאר משום איסור רפואה.

רפואה שלמה

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. נכון, אמנם הביא בזה מחלוקת אבל נקט שהעיקר להקל, ואני מעתיק את דבריו ויישר כח:
    פסקי תשובות הערות סימן שכב הערה 65
    שו"ע הרב סי' תקי"א (קונט"א סק"א) שכן נקטינן להלכה כדברי הט"ז והאחרונים שם סק"ח בשם המהרש"ל, ושכן הוא דעת הרבה ראשונים (רי"ף, רמב"ן, רא"ש, ר"ן, עיין שם בשועה"ר) ומג"א שם סק"י, ודלא כהט"ז בסי' שכ"א סק"ז שהחמיר בזה, כי בסי' תקי"א חזר בו והתיר, ודלא כמג"א סי' תרנ"ח סק"ד, כי עיקר מקום הלכה זו בסי' תקי"א ושם כתב להתירא (- שועה"ר בקונט"א שם). וכ"כ במשנ"ב סי' שכ"א סקכ"ה, וכן הסכימו להתירא הרבה אחרונים וביניהם: שו"ת שאילת יעב"ץ ח"א סי' מ"ב, בן איש חי (ש"ב תצוה אות י"א, וע"ע בספרו שו"ת רב פעלים ח"ב סי' י"א), כה"ח סי' שכ"א סקמ"ג, וטעם הדבר שמתירינן אפילו בפסיק רישא (בעוד שבשאר איסורים אפילו דרבנן מחמרינן בפס"ר וכדלעיל סי' שט"ז אות ח') כתב במחצית השקל (סי' תרנ"ח סק"ב) "משום דמשמע מדברי המהרש"ל דאיסור מוליד ריח הוא איסור קל", וגרע משאר איסורים דרבנן (וראה גם בס' ראשון לציון לבעל אוהחה"ק ביצה כ"ג. שהרי"ף והרמב"ם השמיטו לגמרי דין זה דמוליד ריח), והוזכרו דבריו בשעה"צ סי' תרנ"ח סק"ז, ובהסבר הדברים י"ל דכיון שכל ענין איסור זה הוא משום שדומה לעושה מלאכה, א"כ כשאינו מתכוין לכך, אין כאן דמיון לעשיית מלאכה, דהא עושה למטרת היתר מוחלטת. והנה אין להתעלם כי במשנ"ב סי' תרנ"ח סק"ז מכריע בענין זה להקל רק בשעת הדחק, וכפי שביאר דבריו שם בשעה"צ סק"ו עפ"י כמה אחרונים, דהוי כשאר איסורים דרבנן דאסרינן אפילו באופן דפס"ר, עיין שם, וכ"כ במנורה הטהורה סי' שכ"א סקט"ו, ומיהו גם לדברי המחמירים אם לא ניח"ל כלל, דהיינו דאין לו שום תועלת מקליטת הריח, שפיר קיל טפי, וכדכתב בשעה"צ סק"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל