לתרומות לחץ כאן

דלת שעליה מוקצה בשבת / מוקצה במגרה של המיטה בשבת

שאלה:

שלום,
אשמח למענה בנוגע ל- 2 שאלות על מוקצה בשבת:
1. יש לנו מתלה לנעליים על גבי דלת החדר, ויש שם גם נעליים מקוצה עם כבל חשמלי, השאלה אם מותר לפתוח את הדלת בשבת כשהנעליים הנ"ל שם (לא נוגעים בהן ישירות).
2. יש לנו מיטת נוער עם ארגז אחסון אשר גם שם מאוחסנים בין היתר דברי מוקצה. האם מותר יהיה להזיז את המיטה בשבת כגון כשרוצים לפתוח את המיטה שמתחתיה או לכל צורך אחר? (שוב מבלי לגעת ישירות במוקצה).
תודה מראש ושבת שלום!

תשובה:

שלום וברכה

1. עצם טילטול המוקצה אין בו חשש, כיון שזהו טילטול מן הצד, כלומר, אינך נוגעת במוקצה אלא מטלטלת את הדלת שהוא עליה, אולם יש שדנו , באופן שרוב הדברים המונחים על הדלת הן מוקצה או שהחשובים שבהם הם כאלו, אם דלת החדר נחשבת בסיס לדבר האסור ואסור לטלטלה בשבת אף אם יוסרו ממנה במהלך השבת, ולהלכה נראה שאף לענין נדון זה יש להקל. לכן המחמיר להוריד את המוקצה מהדלת או לפחות להניח שם משהו יקר יותר מהמוקצה, תבוא עליו ברכה, אבל מעיקר הדין אין בכך צורך.

2. כאן שוב קיים ביתר שאת הנושא של בסיס לדבר האסור ותנאיו, אבל רק הארגז הוא בסיס ולא כל המיטה, ובכל מקרה יש להקפיד שיהיו חפצי היתר יקרים יותר מהמוקצה.

מקורות:

ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי’ עד, וטעמו, שהואיל והדלת אינה כלי בפני עצמו אלא תכליתה לשמש את החדר, אין היא נעשית בסיס לדברים המונחים עליה, וראה ארחות שבת פרק יט הערה תלה שהגר”ש אויערבך הסתפק בזה לענין דלת מקרר, כיון שבשונה מדלת הבית שעליה מוקצה כמו במקרה שלך, כאן הדלת היא חלק מהכלי עצמו ואינה טפלה לו בלבד.

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שלום וברכה,
    ראשית יש לדון האם הנעליים הנ"ל בכלל מוקצה – וא"כ איזה,
    לכאורה אם יש אפשרות לכבות את הנורה שלא תידלק כשהולכים עם זה, זה בכלל לא מוקצה,
    ואף אם זה כן דלוק, זה לכאורה לא יותר ממלאכתו לאיסור וא"כ כשצריך להזיז את הדלת לא גרע מצורך גופו ומקומו של הנעל עצמה ואין שום שאלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל