לתרומות לחץ כאן

תורה מן השמים – יש קשקשת בלי סנפיר?

שאלה:

שלום לרב
תמיד אני מחפש להתחזק באמונה שהתורה נתוּנה על יד הבורא.
זה העיקר ביהדות לדעתי החשוב ביותר.
מובא במסכת נידה פרק ו משנה י: כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר. האם יש נברא במים היוצא מאותו כלל? האם אתם יכולים להרחיב את הדיבור בנושא: חיזוק באמונה/הוכחות שהתורה מן השמים (מבלי לדון את השואל)

תשובה:

בענין זה שמעתי לפני כ15 שנה סיפור מעניין מהרב דוד ברוורמן – מרצה בכיר בערכים.

אדם שעוסק הרבה בהפצת כפירה יצא במחקר ענק של כמה עשרות אלפי יצורים ימיים, כדי לחפש דג שיש לו קשקשת ואין לו סנפיר, ולאחר סקירת כל היצורים הללו, הוא מצא!!! כך הוא פירסם. 

רבני ערכים יצאו לבירור הענין אצל חוקר ימי והתברר שהיצור הזה שמו המקצועי הוא "חד סנפיר", כלומר יש לו סנפיר! 

הסנפיר הזה אינו משמש את היצור הזה לכלום, הוא מתנועע בלעדיו, ואין ידע מקצועי בשביל מה יש לו את הסנפיר הזה, אבל יש לו סנפיר.

[אנחנו גם יודעים מדוע… כי לא יהיה לו קשקשת בלי שיש לו סנפיר].

מידע מרתק.

בהצלחה

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. כל הכבוד על ההתעניינות. זה הרי משהו יסודי ביותר. עיקר החיים. כי אם זה אמת הרי שזה מחייב. סתם לבלות כאן מאה שנה בלי לבדוק מה המטרה והתכלית זה בזבוז עצום ופספוס ענק.

    לעצם העניין, בוא ננסה לדמיין לרגע שבנאדם כתב את זה. ומה הוא כתב שם? סיפורים! יציאת מצרים, קבלת התורה, מסע במדבר ועוד כהנה וכהנה. כל מי שהיה מקבל את הספר היה ישר זורק את זה. אתה מנסה לשכתב את ההיסטוריה? לספר לי שעבדתי במצרים ונכחתי בניסים ויצאתי משם וכו’?
    שנית, גם השפה לא מתאימה לתיאוריה הזאת. אם מטרת הכתיבה הייתה שישמעו בקולו ויעשו מה שהוא רוצה למה כ”כ הרבה סיפורים? למה לא בלשון יבשה כמו כל ספר חוקים. עשה כך ואל תעשה כך. וגם המצוות לא כתובים בצורה שנוכל להבין לבד מה לעשות ואיך. (תפילין, מה זה?איך זה נראה? שבת, מה מותר מה אסור. וככב זה בכל שאר המצוות) ומה גם שזה ממש לא לפי כללי הדקדוק. עובר מלשון זכר ללשון נקבה ומלשון יחיד ללשון רבים באותו משפט. כל מי שרק היה רוצה שנאמין לו היה מנסח את זה יותר טוב. רק בורא עולם שלא צריך אותנו ולא זקוק שנשמע בקולו ונעשה מה שהוא כותב, אלא הכל זה בעבורנו ולטובתנו הוא זה שיכול היה לכתוב את זה בסגנון שכזה. וחז”ל הקדושים כבר הסבירו את כל ה”אי התאמות” כביכול בשינויי הלשון ובנוסחאות.

  2. כב' הרב, גם לשיטתו המעוותת, שהוא אכן מצא! איזה יופי! איזה כיף! איזה התרגשות עצומה! מצא! אבל, רק רגע! מתוך עשרות אלפי סוגים, הוא אכן מצא! אחד! איזה תעודת עניות! אחד בודד מתוך עשרות אלפי סוגים שונים! ועוד מפרסם את זה! אכן מאויבי תחכמני!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל