לתרומות לחץ כאן

טיפול בנוער מתמודד

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

יש לי ידיד שבן אשתו שהוא מגלו, בגיל נערות (מעל בר מצוה), עובר קושי בחיו וכבר נזרק מן ישיבה ואינו רוצה לעשות כלום.

הרבה יש מדוע הוא נמצא בכהאי מצב, הוא בא מן משפחה שנשברה, אמא שלו התגרשה ולא יודע בן כמה היה בגירושים, אבל אביו אינו דתי ואמא שלו חוזרת בתשובה ב"ה. היא התחתנה שוב עם הידיד טוב זה, שגם הוא בעל תשובה וגם לו יש בנים.

לא יודע אם הבן זה גדל דתי משהו או לגמרי אם אמו גדלו אחרי שהייתה דתיה וכמה זמן שהיה… מ"מ הוא בחור טוב אבל עובר קושי זה. וזה ענין שמפריע אמו ובעלה שהוא ידידי.

הם סיפרו שמצאו רב שמטפל הענין כזה עושה סמינר ועוזר כמה שנמצאים במצוקה כאלה.

אחד מן השטותיו היא לא ללחוץ לו ולתת לו לעשות מה שירצה בתוך זמן מה ולא להגיד לו מאומה כמעט, לטייל עמו לתת מתנות וכו' והכוונה לא לאבד אותו לעולם החיצוני, והישייר במחנה קודש.

מ"מ לא לדן הרב ההוא ואינני יודע כל שטותיו, וכנראה שכבר הצליח להציל כמה, שאלתי היא אכן יש תהליך שאינו ראוי לשאת ולתת עם ילד שעובר קושי כשהוא ממש במצב קשה.

מ"מ מה רציתי להבין היא שגם יש לחנך שיש סדר בחיים ולא לתת פרס למי שאינו מתנהג באופן שאינו לפי התורה ואינני מתקבלת ע"פ שכל ישר ודרך ארץ כדי לא לתת המסר הנכון שהליכה בדרך לא נכונה אפשר לחטוא ולרויח.

לכן אשמח לשמוע יותר על הנושא, שאף שזה לא ענין שלי ב"ה, מ"מ אני מפחד קצת בשביל הידיד אם שטה כזאת לא יעבור מה יהיה.

תודה

תשובה:

שלום וברכה,

הנושא שאתה שואל עליו הוא כבד משקל מאוד מאוד. וגם לא ניתן לתת בו הנחיות כלליות לכולם ולכל מצב, ותמיד טוב להתייעץ עם אנשים מנוסים.

ככלל ברור לגמרי, שיד קשה ותביעות, והטלת משמעת חזקה, כאן זה רק יזיק. בדרך כלל מדובר בנערים שסבלו מהטלת משמעת קשה או מחוסר הסתגלות למסגרות, ויש להם קושי בדבר הזה. ובכלל, אהבה מקרבת ותקיפות לא מתפשרת רק מרחיקה. יחד עם זה חשוב שהם יכבדו את הבית! זה חשוב בשביל עצם האנושיות שלהם, וחשוב בשביל ההורים שלא מסוגלים לראות את כל זה, וחשוב גם בשביל שלא לפגוע בחינוך של ילדים אחרים.

אז הכל צריך להיות באהבה, להציב כללים, אבל מתוך אהבה והדדיות, שהילד ירגיש שנותנים לו אהבה ומקבלים אותו בלי שום תנאים, אבל יחד עם זה מצפים ממנו להשיב כבוד, גם אם הוא לא דתי, הוא לא עושה דברים שיש בהם התרסה. לא מחללים שבת בפומבי בסלון, וכל כיוצא בזה.

צריך הרבה הדרכה והמון המון כוחות, לאהוב ולאהוב ולאהוב, ויחד עם זה לתת דוגמא אישית חזקה וכן, גם להציב כללים בזהירות אבל בנחישות.

ואני חוזר שוב, פעם אמר מישהו שאי אפשר לחנך ילדים לפי ספר. אמר לו יהודי חכם, אולי אפשר לחנך ילדים לפי ספר, אבל כל ילד צריך ספר משלו… אז לכן, יש להתייעץ עם מישהו חכם באופן פרטני לפי המצב.

בשורות טובות, והרבה אורך רוח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *