שאלה:
שלום,
אני מעוניין לתת לגוי במתנה טוסטר שקניתי על מנת להיפטר מטבילה
איזה קניין מועיל לכך?
האם אפשרי בהגבהה או שעצם זה שהמכשיר בא לידיו זה מספיק?
תודה
תשובה:
שלום וברכה
הפתרון הזה מועיל רק לשימוש ארעי לא לשימוש קבע, שהרי זו הערמה גמורה.
מקורות:
בדרכי תשובה סי' ק"כ ס"ק קי"ב אכן הביא עצה זו להקנות הכלי לגוי כשיש ספק בחיוב הטבילה בשם שולחן גבוה, וכן ברע"א ריש סי' ק"כ הביא עצה זו לגבי יורות גדולות, וכן השולחן ערוך סי' שכ"ג סעיף ז' כתב עיצה זו לענין שימוש בכלים לא טבולים בשבת, אך כתב המשנה ברורה שם ס"ק ל"ה בשם הט"ז שלאחר שבת צריך להטביל את הכלי כיון שלבסוף יהיה נשקע תחת ידו והוי כשלו, ויש הסוברים שצריך לטובלו בברכה, והגרש"ז כתב שאם מתכוון לקנותו שוב במוצאי שבת לעולם לכולי עלמא חייב טבילה בברכה, ובכלל חששו בזה מאוד להערמה.
אודה לתשובה לגבי מה סוג הקניין שאפשר ואם צריך בכלל כי אולי מספיק שהגיע לידיו
תודה רבה
אני פוסק כרב עובדיה יוסף זצ"ל ודעתו בהליכות עולם שטוב להחמיר להטביל כלי חשמל שמחובר לשקע ועל הצד היותר טוב כתב שטוב שיתנו לגוי ויחזור וישאלנו אני רק מנסה להבין באיזה קניין ואם בכלל צריך כי אני יודע שדיני קניין בגוי שונים.
תודה
בקנין של גוי יש מחלוקת אם עיקר קנינו במשיכה – הגבהה או בכסף, ומכל מקום נהגו לעשות איתו גם קנין חצר.
מה הכוונה קנין חצר?
האם עצם זה שבא לידיו זה נחשב חצר?
חצר זה בכליו או ברשותו.
אז האם כשהחפץ בא לידו זה בסדר מבחינת דיני קנין?
בנוסף אבקש ממנו גם להגביה אותו …
זה הגבהה בלבד, לא חצר.
השאר תגובה