שאלה:
בסעודת שבת או יו"ט בבוקר כלומר לאחר ששמעתי קידוש ואכלתי המוציא האם תוך כדי הסעודה אני יכול להוציא יד"ח קידוש מי שלא שמע קידוש כלומר לברך עבורו הגפן כאשר אני כלומר המוציא ידי חובה נמצא בתוך הסעודה שאני לא מברך הגפן ?
תשובה:
זה אפשרי רק אם הם לא יודעים לקדש בעצמם, מה שלא שכיח היום.
מקורות:
ראה רמ"א סי' רעג סעי' ג ומשנה ברורה שם.
אם היה זה לאחר ברה”מ ניחא, איך אפשר לברך הגפן בתוך הסעודה כשכבר ברך לפני הסעודה ופטר את היין שבתוך הסעודה?
הנדון כאן הוא מצד יצא מוציא – ברכה עבור אדם אחר.
זה ברור, אלא שכאן הרי לא מדובר בברכת מקדש ישראל והזמנים אלא בבורא פרי הגפן. ברכת הנהנין. איך יוכל אדם שפטור ממנה לברך לאדם אחר?
ראה שם שגם בבוקר הדין כן כיון שהיא ברכת הנהנין המחוייבת מדין הקידוש.
השאר תגובה