לתרומות לחץ כאן

הזזת סירים על הפלטה / להוציא בכף מסיר / להוסיף מים לתבשיל

שאלה:

שלום וברכה.
יש לנו כמה שאלות להלכה אשכנזית:

1. האם מותר להזיז סיר שנמצא על הפלטה מהצד לאמצע של הפלאטה?
2. האם מותר לערבב עם כף בתוך הסיר שנמצא על הפלטה, בשביל לחפש ולהוציא מאכל?
3. האם מותר להוסיף מים לסיר שנמצא על פלטה?

תשובה:

שלום וברכה

1. בפלטה חשמלית הגוף חימום נמצא על חלקים מרכזיים בפלטה ולכן מותר להזיז ממקום למקום, לגבי בלעך – טס מתכת גדול שעומד על האש גלויה, האם מותר לקחת סיר ממקום שאינו כנגד האש ולשים כנגד האש, נחלקו בכך פוסקי זמנינו, הגרש"ז אויערבך החמיר בזה, וסבר שדינו כאדם הלוקח דבר העומד סמוך לאש ושם על האש שאסור בשבת, ואילו הגרי"ש אלישיב הקל בזה וסבר שכל מה שנמצא על אותו טס מתכת נחשב כמונח על גבי האש.

2. במאכל המבושל כל צרכו, להגיס ממש, כלומר לערבב – אסור, אבל לקחת בכף מה שצריך, גם אם מעט יתערבב על ידי כך – מותר, אבל אם אינו מבושל עדיין לגמרי – אסור. ראה משנה ברורה בסי' שיח ס"ק קיז.

3. לדעת רוב הפוסקים, מותר לקחת כוס מים רותחים מהמיחם ולשפוך בעדינות לסיר. אמנפם הגר"ע יוסף מחמיר בכך. כמובן שמים שאינם רותחים הניתנים מיד מהמיחם – אסור לשפוך, כי הם מתבשלים.

שבת שלום!

מקורות:

ראה אגרות משה (או"ח ח"ד סי' עד בישול אות יג – שם כתב השואל שיש להזיז את הסיר עם התבשיל מהמקום שעל האש למקום אחר שגם הוא עדיין יד סולדת, להוסיף מים שם, ואח"כ להחזירו למקום שעל האש), ראה גם בשו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' כ' וח"י סי' יח, שו"ת שבט הלוי ח"ג סי' צג אות ב', וקובץ מבית לוי ח"ו ס"ט. וראה גם מה שכתב בילקוט יוסף ח"י עמוד רכט.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל