לתרומות לחץ כאן

ליפוף קשירה ושימוש באטבי כביסה בשבת

שאלה:

לכבוד הרב,
בשבת, הדברים הבאים מותרים:
1. שקית שיש בה מאכל, וקושרים אותה או מתירים את הקשר, כאשר זה קשר של ליפוף (ולא קשר של פרח)? אם רק אחד מהם מותר התרה/קשירה, אשמח אם אפשר לציין.
2. שימוש באטבי כביסה לסגירת דבר מאכל שבשקית (נניח בייגלה, וופלה וכו') שלא יתקלקל?

תודה

תשובה:

שלום וברכה

לא הבנתי מה הכוונה ליפוף, אם כוונתך לעין חוט ברזל שמלפפים אותו, ידועים דברי הרמב"ם שהפותל חבלים חייב חטאת, ונחלקו פוסקי זמנינו בחוט המתפתל הזה שהזכרת, שמיועד לפתיחה ולסגירה אם גם נחשב קשר, לכל הפחות מדרבנן – כאשר זה לא עשוי להפתח בתוך 24 שעות, ולמעשה החמירו בזה רבים מהפוסקים, שיש לאסור את הדבר משום שנחשב כקשר וכדברי הרמב"ם שאסר את הדבר.

אם כוונתך לקשר חוט על עצמו, זה אסור כי זה קשר של קיימא כמו קשר כפול.

אין כל בעיה לסגור שקית באטב כביסה, אמנם יש לצדד שהוא נחשב כלי שמלאכתו לאסיור שאמנם מותר לשימוש לצורך גופו, אבל כיון ששלדעת המשנה ברורה כשיש כלי של היתר לא משתמשים בכלי שמלאכתו לאיסור כמבואר בתחילת סי' שח, עדיף שיהיה בבית קליפסים כאלו המיועדים לכך, ניתן לקנות בחנויות כלים טמבור ועוד.

מקורות:

ראה ארחות שבת פרק י' הערה נא בשם הגרש"ז אויערבך הגרי"ש אלישיב שאסרו ליפוף כזה כמו שההזכרנו, ובשם הגר"ש וואזנר שצידד להקל וכן הביא שם מהגר"נ קרליץ, לדעתם זה לא נחשב קשירה אלא כמו סגירת מנעול.

דברי הרמב"ם הנ"ל נמצאים בהלכות שבת פרק י הלכה ח, וזה לשונו שם: הפותל חבלים מן ההוצין, ומן החלף, או מחוטי צמר, או מחוטי פשתן, או חוטי שיער, וכיוצא בהן–הרי זה תולדת קושר, וחייב.  ושיעורו, כדי שיעמוד החבל בפתילתו בלא קשירה–שנמצאת מלאכתו מתקיימת.  וכן המפריד את הפתיל–הרי זה תולדת מתיר, וחייב:  והוא, שלא יתכוון לקלקל בלבד.  ושיעורו, כשיעור הפותל. עד כאן דברי הרמב"ם ז"ל.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב,
    הכוונה שהשקית ניילון (שיש בה נניח שקדים) ואני רוצה לסגור אותה ע"י קשר כמעין קשר מלופף ולא קשר פרח, האם זה אסור?
    תודה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל