לתרומות לחץ כאן

איך משתמשים בפלטה בשבת?

שאלה:

שלום וברכה.
אשתי ואני חזרנו בתשובה לפני חודשיים. (אשכנזים)
עד עכשיו שמנו את האוכל לסעודה שניה (בשר שהיה בתנור לפני שבת, ביצים תפוח אדמה עם מים, ) על הפלטה בבוקר בשביל שיתחמם האוכל והשעון היה נדלק אחרי שעה שעתיים.
הבנו שטעינו. בגדול.
האם אפשר להסביר לנו בפירוט (לא רק את ההלכה)
את הדרך המעשית. 1. מתי ואיך לשים את האוכל.
2. האם צריך בכלל את השעון שבת?
3. האם טוב שהביצים והתפו"ח היה בסיר עם מים? אם לא אז איך לשים אותם?
תודה מראש וסליחה על הבורות שלנו

תשובה:

שלום וברכה ידידי, ברכות חמות לדרככם החדשה – ישנה והטובה!!! יהיה רצון שתצליחו ותהיו שמחים ומאושרים כל הימים, קרובים ואהובים לה' יתברך.

כדי להניח דברים על הפלטה בשבת עצמה, צריך לזכור שיש לנו בעצם שני נושאים שונים, אנסה להסביר בקצרה, ואם לא יובן אל תהססו לשאול שוב ושוב.

אחת מ39 מלאכות שבת היא מלאכת הבישול, לצורך הענין, לקחת מים ולהניח על הפלטה בשבת זה בעצם מלאכת בישול בשבת וזה אסור. גם אם המים התבשלו בערב שבת ואחר כך הצטננו, אסור לבשלם שוב, כי בדבר לח אנחנו נוקטים שיש בישול אחר בישול, בפרט במים, שכאשר הם מצטננים שוב, אין כל משמעות לבישול הראשון, והם ממש באותו מצב ואותו טעם כמו שהיו לפני שהתבשלו אתמול.

דבר יבש, כמו תפוחי אדמה ללא רוטב, פשטידה, קוגל, חתיכת בשר ללא רוטב וכדומה, אין בו איסור בישול, כיון שכבר התבשלו או נאפו לפני שבת. 

אולם יש נושא נוסף שהוא איסור דרבנן, והוא "איסור חזרה", כלומר, מאכל שהוסר מהאש, אם אני עכשיו בא להחזיר אותו אליה, זה נראה כאילו אני בא לבשלו, וכיון שזה נראה כמבשל אסרו זאת חכמים, אלא אם כן מתקיימים בו שני תנאים: המאכל עדיין בידי ולא הונח על הארץ מאז שהסרתי אותו מהאש, וגם לכתחילה בעת הסרתו מהאש היתה דעתי להחזיר אותו אליה מיד. ממילא, סברו רוב פוסקי אשכנז שגם פלטה חשמלית הואיל והיא גוף חימום המיועד לחימום מאכלים, אף שאינה מיועדת לבישול ממש, קיים בה איסור זה [יש מקילים, הגר"ע יוסף טען שכיון שאינה מיועדת לבישול לא נוהג בה חשש זה, וכן צידד רבי משה פיינשטין שהיה מגדולי ארה"ב, אבל המנהג הרווח בין האשכנזים להחמיר בכך כדעת רוב פוסקי אשכנז בדור האחרון].

אז מה עושים??

אחת מהשתים: או שמניחים עליה מאכל מלפני שבת והוא נשאר עליה עד הסעודה בבוקר, מה שנקרא בעם ישראל "חמין" או "צ'ולנט" כל עדה ומנהגיה… לא המאכל הכי בריא בעולם אבל בודאי הכי שבתי… זה כולל בדרך כלל תבשיל של בשר עם תפוחי אדמה וקטניות שונות, והוא מתבשל לפני שבת ויושב לו שם על הפלטה עד הסעודה. או שמניחים רק מאכלים יבשים לגמרי שכאמור אין בהם חשש בישול, על גבי צלחת או תבנית הפוכה, כך זה לא נראה כמבשל, כי שמתי משהו שממעט את חום הפלטה.

כלומר מוציאים את התפוח אדמה או הביצה מהמקרר, מניחים אותם בצלחת על אותה צלחת דקה הפוכה המונחת על הפלטה, והם מתחממים שם כשעה עד הסעודה.

ברכה והצלחה וחנוכה שמח ומאיר!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל