לתרומות לחץ כאן

האכלת דגים בשבת

שאלה:

הבנתי שדגי זהב אמנם מאכילים אותם כל יום, אבל בפועל הם חיים גם שבוע ויותר בלי אוכל, ולא בדיוק קריטי אצלם "זמני ארוחות". האם בכל זאת להקפיד לתת את המנה היומית בבוקר גם בשבת. או שבשבת לדחות את ההאכלה למוצ"ש [כאמור אני לא בטוח שיש צעב"ח באיחור האוכל בכלל]

תשובה:

בעלי חיים שזקוקים לאוכל רק פעם ב24 שעות, יש להשתדל לתת להם אוכל ממש לפני שבת ומיד במוצאי שבת, כך שלא נזדקק להאכיל אותם בשבת. דומני שבדגים הוא כך, שלא נותנים להם אוכל כל יום, אם זה אכן כך, יש לתכנן את נתינת המזון כאמור. שכחו לתת לפני שבת ונוצר צורך, יכולים לתת בשבת.

מקורות:

ראה שו”ע סי’ שכד סעי’ יא. על כך שבמידת האפשר כשאין צורך יש להמנע מלהאכיל, ראה שו”ת באר משה ח”ב סי’ כח.

הצטרף לדיון

20 תגובות

  1. א. בע"ח כמו דג שאין לו חובת לאכול בזמני האכלה קבועים. האם אעפ"כ בבוקר יש להקדים לתת לו מזון לפני אכילת אדם.
    ב. האם החובה להקדים מאכל בהמה לאדם, זה גם למשל במנה בערב, למשל במוצ"ש לתת לדג לפני שאוכל או שותה [אולי אפילו לפני הבדלה?]
    ג. האם החיוב לתת לבהמה לפני האדם זה גם לפני ילדיו הקטנים? [כמובן לא כאשר ממש סובלים…]
    ד. יכול לסמוך על נאמנות ילדו הקטן שכבר האכיל את הבע"ח בבוקר?

  2. אם אין להם צורך באוכל ומנהג העולם שלא לתת להם אוכל שלוש פעמים ביום אז לא צריך, אבל ככל שהם צריכים יש להקדימם.
    בבוקר יש חובה להקדים ובשאר היום יש חובה לתת להם בכל פעם שאתה אוכל ככל שהם נזקקים לכך, ונחלקו הדעות אם צריך להקדים, במקור חסד על משנת חסידים תקלא כתב שחובה להקדים בכל סעודה, ובאשל אברהם בוטשאטש סי' קסז שרק בבוקר.
    מסתמא ילדיו קודמים.
    אינו יכול לסמוך על נאמנות ילדיו.

  3. לגבי מה שהרב אמר שא"א לסמוך על הילדים, זה יוצר אצלי קצת בעיה
    הבת הקטנה שלי יוצאת בבוקר, בזמן שאני לא בבית, וכל "הכיף" שלה (הדגים הם בשבילה) שהיא מאכילה אותם. כך שמצד אחד אני לא רואה אותה מאכילה אותם. מצד שני. אם היא לא תאכיל אותם בבוקר, אז היא כבר לא תוכל להאכיל אותם שהיא חוזרת [כי אני אצטרך לתת להם את המנה לפני האוכל שלי]
    האם יש פתרון לסוג של נאמנות, למשל להניח את הפירורים שלהם על השיש מבעוד יום, ואם הם לא שם סימן שהיא נתנה להם?

  4. תשים להם קצת ותשאיר לה את הנותר, הרי בכל מקרה שמים אוכל בכמות שמספיקה נניח ליממה שלמה או יותר, תשים לה מה שמספיק להם לשעתיים, מבחינת ההלכה הזו זה מספיק, והבת שלך תשלים.

  5. והעצה לשים על השיש ולראות אם זה נעלם לא מועיל? הרי זה כמו אנ"ס? ויש "חזקה" שאם אח"ז שואלים את הקטנה, היא לא תשקר, כי זה שלה והיא לא רוצה שהם ימותו.

    בעיקר הדין שהם לא נאמנים למה לא? הרי זה "בידם", זה נקרא נאמנות בדאורייתא?

  6. ואם זה נעלם לאשפה? על נאמנותם בדרבנן נחלקו הדעות, אמנם דעת הגר"ע יוסף להקל בטבילת כלי זכוכית על ידי קטן אבל רבים מחמירים, כמו כן יש מחלוקת קדמונים גדולה אם דין זה של הקדמת הבהמות הוא דאורייתא או דרבנן, המהר"ם מרוטנבורג ח"ד סי' שב סבר שזה דאורייתא, והובא בגליוני הש"ס ברכות מ א, וראה אבני צדק או"ח סי' קט בדעת הט"ז, אמנם בשבות יעקב ח"ג סי' יג סבר שהוא דרבנן.

  7. אבל כאן יתכן כאמור שיש כעין חזקת אומדנא. כי הדגים חשובים לקטנה אפילו יותר מהמבוגר, ובמידה ולא האכילה אותם לא היתה משקרת לומר שהאכילה אותם. כי אין רצונה שימותו. ואין חשש שמא שכחה וכד', כי שואלים אותה סמוך לזמן שהיא שמה. ומדובר כבר בהגיעה לעונת הפעוטות

  8. לא מכיר כזה קולא, אבל מצאנו שגם בגוי וכד' יש אומן לא מרע אומנתיה וכיוצ"ב [מסל"ת] כל מקום שיש הסתברות לנאמנות מצד עצמה, ולא רק בגלל דיבורו. מדוע שקטן יהיה שונה?

  9. אבל אם שואלים אותו, ואומר כן, וזה פעולה מאד פשוטה, א"כ מה שייך חוסר אחריות? זה לא שסומכים עליו בלי לשאול אותו כלל
    [האם צריך לחשוש שהוא זרק לאשפה במקום לתת? האם צריך לחשוש שהוא שכח ולא זוכר שהוא לא נתן? זה חששות רחוקים מאד]

  10. מצאתי בגר"ז:
    שולחן ערוך הרב יורה דעה הלכות שחיטה סימן א סעיף מב
    [מב] הלכות שחיטה. ויודע לאמן ידיו (הגהות אשר"י. ש"ך) שמתוך שאינו בן דעת הוא מועד לקלקל תמיד ורוב מעשיו מקולקלים אף על פי שיודע לעשותו ולכך שחיטתו פטורה מכיסוי הדם משום שהיא נבלה ודאית כדלקמן סי' כ"ח.
    ואף שהוא אומר ששחט כראוי אין נאמנות לקטן (ר"ן רש"ל ותבואות שור בשם אור זרוע). ואף על פי שבידו לשחוט כראוי שהרי יודע לאמן ידיו מכל מקום כיון ששחיטה היא מדאורייתא אינו נאמן דדוקא נשים ועבדים מהימני בדבר שבידם אפילו בדאורייתא אבל הקטן אינו נאמן כי אם בדברי סופרים שאין להם סמך מן התורה כדלקמן סוף סימן קכ"ז.
    ומכל מקום המנהג פשוט לשלוח על ידי קטן או קטנה לשחוט ואין חוששין שמא ישחטו בעצמם לפי שהם בחזקת כשרות מן הסתם וחזקה שאינן עשוין לקלקל ולהכשיל (משמרת הבית). (ולא אמרו שרוב מעשיהם מקולקלים אלא בדבר שהם עושים בו ונמסר בידיהם לעשות אבל כשאין מוסרין להם לעשות אלא להוליך לאחר שיעשה חזקה שאין עושין מעצמן כדי לקלקל ולהכשיל לפי שהם בחזקת כשרות מן הסתם. וכן אין חוששים שמא מסרו לנכרי או לשאר הפסולים לשחוט ושחט להם לפי שחזקה שאינן עשוין להכשיל הואיל והם בחזקת כשרות).
    אבל קטן המוחזק ברוע מעללים אין לשלוח על ידו שמא ישחוט בעצמו כדי שיקח לו שכר השחיטה ששולחין על ידו וגם צריך שיהיה בר דעת ויודע ליזהר שאם לא כן יש לחוש שנכרי יקח מידו שכר השחיטה וישחוט לו או שאר קלקולים (תבואות שור). וכן נוהגים לשלוח קטן או קטנה החריפים שיש בהם דעת להזהר לקנות בשר מהמקולין אף על פי שרוב הטבחים נכרים ואין חוששין שמא יקחו מן הנכרי דחזקה שאינן עשוין לקלקל.
    ולא אמרו שאין נאמנות לקטן אלא להעיד על מה שנעשה על ידי אחרים או אפילו על עצמו כשיש לומר שלא עשה או שעשה וקלקל בדבר שהוא מועד לקלקל ורוב מעשיו בזה מקולקלים כשחיטה דלעיל אלא שבאת לסמוך על דבריו שהוא אומר שנעשה או שעשה כהוגן ולא קלקל בזה אמרו שאין הקטן נאמן בדבורו אבל בכאן אין אנו סומכים על דבורו ועדותו אלא חזקה היא שאינו עשוי לעשות מעשה לקלקל ולהכשיל ולא מחמת אמירת הקטן ובזה לא אמרו שאין הקטן נאמן דהא לא שייך הכא נאמנות כלל (עיין פ"מ).
    ומה שנוהגים לשלוח קטן לשאול איסור והיתר מחכם המורה וסומכים על אמירת הקטן היינו משום דמירתת לשקר כיון שחכם המורה יודע שמא ישאלו אותו (בית הילל).

  11. כלומר, אינה נאמנת, אין בכך חידוש, זה כמו בטבילת כלים, החידוש כאן שאם היא תשלח לבקש ממישהו שיאכיל היא תהיה נאמנת.

  12. למה זה המסקנא?
    אני מעתיק את סוף דבריו:
    "ולא אמרו שאין נאמנות לקטן אלא להעיד על מה שנעשה על ידי אחרים או אפילו על עצמו כשיש לומר שלא עשה או שעשה וקלקל בדבר שהוא מועד לקלקל ורוב מעשיו בזה מקולקלים כשחיטה דלעיל אלא שבאת לסמוך על דבריו שהוא אומר שנעשה או שעשה כהוגן ולא קלקל בזה אמרו שאין הקטן נאמן בדבורו אבל בכאן אין אנו סומכים על דבורו ועדותו אלא חזקה היא שאינו עשוי לעשות מעשה לקלקל ולהכשיל ולא מחמת אמירת הקטן ובזה לא אמרו שאין הקטן נאמן דהא לא שייך הכא נאמנות כלל (עיין פ"מ)."
    הוא אומר שכל מה שלא סומכים על קטן זה רק מצד שיש חשש שהוא מקלקל ורוב מעשיו מקוקלין אבל בדבר שאין חשש שיעשה שלא כהוגן סומכים עליו
    [ולכן גם מותר לשלוח אותו לקנות בשר ולא חוששים שיקנה מנכרי – כך ראיתי מביאים מהתבואות שור]

    [הרי אם הנושא שקטן לא נאמן כי בכל מחיר אנו חוששים שהוא "מפשל" גם בדברים קלים וכד', אז גם לשלוח אותו שמישהו אחר יטביל זה בעיה, הרי יכול לא לתת לאחר וכד' – כמעט נראה לי שברור שאם נעמיד את המקרה של השו"ע הגר"ז מול המקרה דנן – האחוזים ל"פשלות" יותר גדולים בטבילה – הרי בסופו של דבר יכול לטבול בעצמו, או לתת למישהו אחר שעדיין קטן בעצמו וכיוצ"ב.
    אך באוכל מה החשש שלא תאכיל?
    כלומר לסמוך לתת לאחר לטבול כן? ולסמוך שבאמת האכילה ולא משקרת – לא?

  13. אינני יודע אם כוונתו שבאותו דבר ספציפי רוב מעשיו מקולקלים או שבאופן כללי זו ההגדרה, אבל יתכן, קשה עלי להכריע מתוך דבריו, אחר שמצאנו בטבילת כלים שהוא גם מעשה קל שאינו נאמן.

  14. בכל אופן אחרי כל השו"ט כדי למנוע חששות וכד' – חשבתי לעשות ששעת האכלה הקבועה שלהם למשל תהיה בערב. [הם צריכים לאכול רק פעם ב24 שעות] האם אפשרי? וא"כ האם אפשר לאכול לפני [למשל בשעות אחה"צ?]
    האם זה חייב להיות האכלה בשעה קבועה על הדקה?

  15. רק רוצה לראות שהבנתי נכון
    האם לקבוע למשל שאני מאכיל אותם לפני ארוחת ערב שלי [שזה קצת משתנה מיום ליום] או לקבוע להאכיל אותם בשעה מסויימת [בהלכה נראה שזה צריך להיות לפני ארוחה כדי שיהיה תזכורת]
    כמו"כ אם למשל אם ההאכלה בערך 7 בערב, אז עד 7 מותר לאכול כרגיל. ורק מ7 יש איסור לאכול?
    [כי זה קצת לא ברור אם זה למשל משתנה קצת, למשל יום אחד רבע לשבע, יום אחד 7 ורבע יום אחד 6:30 וכו' – אז ממתי מתחיל הזמן שאסור לאכול?]

  16. בזמן כזה שהם כבר נצרכים לאכול אי אפשר לאכול לפני שמאכילים, תקבע זמן שאתה עדיין לא אוכל אבל אתם בבית, נניח 6:00 בערב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל