לתרומות לחץ כאן

שינוי מקום לנהג ששותה בנסיעתו / תפילת הדרך מתי ובאיזו נסיעה?

שאלה:

שלום רב רציתי לשאול 2 שאלות ברשות הרב.
1. אני דרייבר (נהג) ומסיע אנשים מעיר לעיר וממקום למקום ולפעמים אני גם מחכה לנסיעות הרבה זמן, ואני שותה פחיות שתיה אצלי באוטו במהלך היום מביא איתי כמה פחיות ושותה עם הזמן ואני גם מעשן ובדרך כלל שאני מעשן אני עושה את זה מחוץ לרכב שלא יהיה ריח של עישון באוטו ואני תמיד מעשן ושותה עם זה ביחד מהשתיה שלי, ועכשיו יכול גם לשתות לגימות יום שלם גם, מה הדין שאני מברך על השתיה בירושלים ואז מגיע לבית שמש ויוצא מהרכב ומעשן ושותה שוב למרות שבנסיעה יכול להיות שגם שתיתי קצת מהמשך הברכה של ירושלים, שאני מגיע לבית שמש אני צריך לברך שוב ,או שרק מתי שיוצא מהאוטו, ומה קורה באותו עיר כשאני מברך באוטו ויוצא אחרי זה לעשן צריך לברך שוב ,אשמח לדעת מתי כן ומתי לא?
2.מתי לברך תפילת הדרך ,אמרו לי בשם הרב אלישיב בשורש ,אבל שמעתי שגם יש ענין של 72 דקות,אז השאלה היא האם חייב לדעת שיהיה לי נסיעות של 72 דקות או שרק בשורש אז מברכים, ומה קורה אם נוסע לביתר מברך אז ?

תשובה:

שלום וברכה

1. אם התחלת את השתייה בעוד הרכב נוסע, אזי דינך בזה כהולכי דרכים וגם אם אתה שותה מחוץ לרכב לא צריך לברך שוב. אם התחלת בעוד הרכב חונה, גם אינו שינוי מקום ממש, אלא כמחדר לחדר שאם היתה דעתך על זה מתחילה וגם אתה רואה את מקומך הראשון לא צריך לברך שוב. לשתות בתוך הרכב מותר לכתחילה גם אם התחלת בכך בעוד הרכב חונה.

2. לגבי משך הנסיעה המחייב בתפילת הדרך נחלקו הדעות, דעת המשנה ברורה סי' קי ס"ק ל ששיעור פרסה נמדד בנסיעה, כלומר 4.6 ק"מ, וכן דעת הגרש"ז אויערבך ראה הליכות שלמה פרק כא וכן כת בשבט הלוי ח"י סי' כא, ונראה שכך מנהג בני אשכנז, אולם בשו"ת אור לציון ח"ב פרק ז אות כז ושו"ת יביע אומר ח"א סי' יג נקטו בזה כשיטת הבן איש חי שרק בנסיעה של 72 דקות אומרים תפילה זו, לפי שיעור הליכה וכך מנהג הספרדים.

לגבי היכן אומרים בנסיעה חוץ לירושלים, נראה שהמנהג בירושלים תמיד היה לומר אחרי תחנת הדלק של שער הגיא.

לגבי נסיעה לביתר, נראה שלא נהגו לומר תפילת הדרך, כנראה יש רצף ישובים ואין שיעור פרסה ללא ישוב.

מקורות:

1. ראה שער הציון סי' קעח ס"ק לח, ובשו"ת בצל החכמה ח"ו סי' עג – עד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל