לתרומות לחץ כאן

קדושת בית מדרש זמני – הפיכתו לפנימיה

שאלה:

בית מדרש זמני של ישיבה {15 שנה} – ב"ה סיימו את בניית הבית מדרש הקבוע. האם מותר להפוך את בית הדרש הזמני לפנימיה?

תשובה:

שלום וברכה

ככל שהדבר נעשה מראש על תנאי שהוא זמני ולא נעשה קודש, המקום לא התקדש בקדושת בית כנסת ומותר להופכו לפנימיה.

במידה ולא נעשה תנאי כזה, יש לנהוג במקום לפי כל כללי מכירת בית כנסת, שלפיו רק על ידי מכירה בכסף המקום מופקע מקדושתו ומותר לעשותו פנימיה לתלמידים [תוך הקפדה שבשטח בית הכנסת עצמו לא יעשה בית הכסא שהוא תשמיש של גנאי האסור גם לאחר המכירה, כמבואר כל זה בהרחבה בסימן קנג סעי' ט].

מקורות:

ראה שו"ע סי' קנג סעי' ז וסעי' ט, על כך שזה אפשרי רק במכירה גמור ולא ניתן לשנות ייעוד באופן אחר כתבו פוסקים רבים בנדונם, ראה למשל מהרש"ם ח"א סי' ק, אבני נזר או"ח סי' לד אות כ [וראה שם שצריך דווקא בשוויו האמיתי, הר צבי ח"א סי' עז ושמצדד להקל שאין צורך בשווי המדוייק, שו"ת אמרי יושר סי' קסט, וראה שם שיש להעדיף לא למכור לאחד מבני הקהילה כיון שיתכן שמכירה כזו לאחד מהשותפים לא תועיל להפקיע את הקדושה, לדבריו יש להשתדל שהיזם הזה לא יהיה חבר בית הכנסת. וראה עוד הליכות שלמה דיני בית כנסת פרק יט ובהערה 24 לגבי הנדון אם לעשות מכירה או חילול [אגב בחילול יש להשתמש בכסף רק לקדושה חמורה ולא למה שירצו בני הקהילה].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם לכתחילה המקום לא הוקדש, כמו אדם שמשאיל את ביתו לתפילה, שברור שזה לא בית כנסת אלא מתפללים אצלו כי אין בית כנסת אין כאן קדושה ולזה לא צריך מקור, עכשיו בנושא שלכם צריך להכיר היטב את המציאות מקרוב. הרבה פעמים הזמני הוא בעצם חצי קבוע… מקווים לבנות בעתיד אבל מי יודע אם ומתי יהיה כסף… באופן זה קשה מאוד לומר שאין קדשת בית כנסת בלי תנאי מפורש! וזו המציאות אגב בכל השכונות הדתיות המתפתחות, בתחילה מנחיתים קראוון עם או בלי רשיון, במשך השנים בונים בית כנסת, באופן זה לומר שאין קדושת בית כנסת כי תמיד קיוו וידעו שינסו, זה קשה קצת בעיני. אבל יש מקרים שלכתחילה יש קרקע ותקציב והכל ברור אבל בנייה לוקחת זמן, בינתיים מקימים משהו זמני, באופן זה ברור שאין קדושה זה הרי מיועד לפירוק מעיקרו…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל