שאלה:
פירורי לחם שהשתמשו בהם לשניצלים, ונשאר מהם כמות נכבדת בקערה, נשמרו במקרר, ואח"כ השתמשו בהם להכנת קציצות דג, שנאפו בתנור בתבנית חלבית לא בת יומה? מה דין הקציצות ומה דין התבנית?
תשובה:
שלום וברכה
בדיעבד יש להכשיר הכל. העוף מצידו לא אמור להפריש ממשות אולי רק לחות שאינני יודע אם היא בשר ממש,, והשומניות הזו לא בהכרח דבקה בפירורים, אלא אדרבה הדביקה אליה פירורים, מצד החלב אין חשש כי אינו בן יומו, המעט שומניות שאולי היתה ודאי בטלה בשישים [למעשה אנחנו גם בדג ובשר סוברים שיש ביטול בשישים אף שיש שהחמירו בזה]. לכתחילה להבא יש להזהר מאוד לא לעשות זאת, כרגע הכל כשר.
מקורות:
בט”ז סע’ קטז ס”ק ב כתב שחמירא סכנתא מאיסורא ואין הדגים בטלים בשישים, אולם, הש”ך וכנסת הגדולה שם כתבו שמועיל ביטול בשישים, וכן דעת רבים מהאחרונים, ראה שבות יעקב ח”ב סי’ קד, חתם סופר יו”ד סי’ קאחוות יאיר סי’ סד, מהרש”ם ח”ג סי’ רפח ועוד רבים. אמנם בלקט יוש עמ’ 6 מובא שהתרומת הדשן החמיר בזה.
תודה רבה!
כך חשבתי בהתחלה
אבל חבר הקשה לי שבסימן צא סעיף ג כתוב שלחם שאכלו איתו בשק אין לאוכלו עם חלב אאכ ידיחו או יקלטו את מקום המגע.
כאן אין אפשרות להדיח או לקלוף. אך האם בדיעבד זה אוסר? לא מפורש שם
תודה!
בדיעבד זה לא אוסר.
השאר תגובה