לתרומות לחץ כאן

אמירת קדיש על שני נפטרים?

שאלה:

ביקשו ממני למצוא מי שיאמר קדיש לעילוי נשמת אשה ערירית [תמורת תשלום]. בעדיפות לאברך מעדות המזרח.
מי שאני חושב להציע לו כבר אומר קדיש יתום על הוריו [עברה שנה] כל תפילה. רציתי לדעת מה צריך לבקש ממנו שיאמר במהלך השנה, באילו קטעי תפילות, ומה בסיום לימוד כשנהוג. והאם הוא צריך לפני כן להזכיר או ליזכור את שם האשה?
בקיצור אם אפשר לפרט לי בזה.
ומאחר שצריך את התשובות לעכשיו אשמח אם תשיבו לי במהרה

נ.ב. היות והאברך ת"ח אם אפשר לציין מקור לתשובות

בברכת התורה. ותודה רבה

תשובה:

נחלקו הדעות אם ראוי לעשות כך, לומר קדיש על שני בני אדם יחד או שצריך לייחד לכל נפטר קדיש בפני עצמו. לכן אם הוא רוצה לומר קדיש על הוריו עדיף למצוא מישהו אחר שיאמר אחריה קדיש. אלא שאינני יודע למה הוא אומר קדיש על הוריו לאחר שעברה השנה.

בשורות טובות.

מקורות:

מסברא נראה שכיון שסגולת הלימוד לעילוי נשמת הנפטר היא שמחמתו באה המצוה, אם בלאו הכי אותו אדם לומד חסר קצת במעלה זו. וכן כתב בשו”ת אגרות משה יו”ד סי’ רנד, שמי שמשכיר עצמו לצורך אמירת קדיש לשני אנשים, יאמר קדיש אחד לכל אחד מהם [ויאמר לה מתחילה שאינו מתחייב לומר עבורם את כל הקדישים]. אולם אם הדבר כרוך בהוצאה מרובה ניתן לתת למי שבלאו הכי אומר קדיש, וכפי שהובא בבאר היטב סי’ קלב בשם הכנסת יחזקאל לגבי אדם האבל על אביו ואמו גם יחד, שזכרון אחד עולה לכאן ולכאן. וע”ע שו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ קמד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכאורה יש לחלק בין אדם האבל על שני הוריו כי הרי שניהם הרי הוריו והוא מוכרח להגיד על שניהם ומה יעשה. על זה באה הסברא שזכרון אחד עולה לשניהם ואין צורך לשכור אדם נוסף לקדיש השני. משא”כ כאן מהיכי תיתי שישכיר עצמו לאדם אחר שאין עליו שום חיוב ואיך יעלה לאותו נפטר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל