לתרומות לחץ כאן

ירקות מגידול נוכרי היום

שאלה:

במהלך שנת השמיטה השתדלתי להקפיד על שמירת השאריות של ירקות מגידול נוכרי, כשאני קונה כעת ירקות מגידול נוכרי האם עדיין צריך לשמור? לפי הסיכום ההלכתי שקראתי באתר שלכם, לירקות מתייחסים לפי זמן הקטיף ולכאורה כל ירק שנמכר כעת נקטף לאחר ר"ה אז אין צורך לשמור? ואם כן,. מדוע עדיין בחנות הירקות נכתב אם הירק הוא מחו"ל או מגידול נוכרי? למה זה משנה בפועל?

תשובה:

למעשה כרגע יכולה להיות בעיה יותר משמעותית מאשר בשנת השמיטה, יש ירקות שעדיין הם של שביעית, והם גידול נכרי ועבר כבר זמן הביעור שלהם והם לגמרי אסורים באכילה. לכן בענין זה צריך להשתמש בלוח ולבדוק, מה שכתוב יבול נכרי זה עדיין של שמיטה ולכן מי שרוצה להקפיד בזה על קדושת שביעית כהוראת החזון איש, צריך לבדוק אם לא עבר כבר זמן הביעור. הנושא הזה יהיה יות משמעותי בהמשך לגבי קופסאות שימורי מלפפונים וכדומה.

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. אם כך איך יתכן שכשרויות מהודרות משוווקות ירקות שהגיע זמן הביעור שלהם? האם זה בהסתמך על דעת הבד"ץ שיבול נוכרי אינו קדוש בקדושת שביעית?

  2. ברור, זה יתכן רק בחנויות בהכשר בד"ץ העדה החרדית וההולכות בדרכה בענין זה, בחנויות בהכשר הרב אפרתי לא יהיה חשש כזה.

  3. לבי עגבניות ומלפפונים וכו' שתמיד הם בשוק כשנקנים במקום שהולך בדעת החז"א כלומר אין בעיה של זמן הביעור וא"כ האם צריך לשור את השאריות בקדושה הרי למעשה אינם קדושים שנלקטו אחרי ר"ה (שאז אסור רק לקנות מיהודי שאולי גידל בשמיטה) .

  4. אם קונים בחנות שמקפידה לא יהיה שם משהו בחשש ספיחין. בחנויות אחרות יש חשש עד י"ד חשון ולמחמירים עד י"ח בכסלו.

  5. אם כתוב יבול נכרי הכוונה היא שזה קדוש לשיטת החזון איש ויש לשמור שאריות, אלא שאם זו חנות שמקפידה על הוראות החזון איש, בהכרח אם כתוב יבול נכרי זה דבר שלא עבר זמן ביעורו, ובחנות אחרת יש לבדוק את זמן הביעור.

  6. לחוששים לקדושת שביעית ביבול נכרים יש חובת ביעור, ניתן לסמוך להפקיר עכשיו כדעת הסוברים שמה שלא הופקר בשוגג אינו נאסר וניתן לבערו עתה.

  7. ואחר ביעור מותר לשתיה גם לחוששים לקדושת שביעית ביבול הנוכרי, על אף שבזמן הביעור הוא היה ביקב של בדץ העדה החרדית ולהם לא היה שוגג?

  8. להם זה ודאי שוגג, אין לך שוגג גדול מזה שיש כאן מחלוקת ובדין הם סומכים על רבותיהם שלא חששו לזה. אני לא יודע אם לקרוא לזה שוגג, זה עדיף מזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל