לתרומות לחץ כאן

מעשה שבת בהסרת מונע

שאלה:

שלום הרב ,
בעניין מעשה שבת ,שלדוגמא המבשל בשבת התבשיל אסור מכיוון שיש שינוי בגוף המאכל ,החילול שבת בתוכו ואסור להנות ממנו .
לשיטת אלה שאומרים שגם שבהוצאה התפוח שיוצא אסור ,רציתי לדעת מה יהיה הדין לדוגמא במכונת פחיות חינמית ,שכשאני לוחץ על הפחית היא יוצאת בחילול שבת האם מוצר לי לשתות מהפחית?
אחדד את השאלה ,האם כשיש חילול שבת שהוא נצרך לאותו מאכל/משקה אני רואה את החילול שבת בהנאה עצמה מהמאכל ,או שהם נפרדים אחד מהשני ולכן הפחית תהיה מותרת?

תשובה:

כתבנו בענין זה כמה פעמים לגבי דלת אלקטרונית שנפתחה בשבת או מקרר שנפתח באיסור, כל אלו עצם סוג של הסרת מונע, ולא בגוף הדבר, וכתבנו כך:

בענין זה נחלקו הדעות: דעת הגרי"ש אלישיב שהכניסה לחדר אינה נחשבת הנאה, לפי שאין כאן אלא דבר שמונע ממני את השימוש ולא הנאה אקטיבית, ולדעתו מותר לרמוז לגוי שלא בדרך ציווי שיפתח את הדלת, וכגון שיאמר לו, אני לא יכול להכנס לחדר עכשיו כי הוא נעול ואסור לי לפותחו בשבת. כך הובא בשמו בס' מלכים אמניך עמ' תקכה, אולם בשו"ת אגרות משה או"ח ח"ד סי' עא נראה שאסר זאת, וכן הובא בס' מאור השבת ח"א מכתב ד בשם הגרש"ז אויערבך.

לכן, העצה הטובה ביותר, להכין לגוי עוגה טובה בחדר ולהציע לו לבוא ולקחת אותה יחד איתך, שכן באופן זה הוא פותח את הדלת לצרכו ולא לצרכך, אולם אפשרות כזו אינה מעשית תמיד. עצה נוספת יש להשאיר את החדר פתוח כל השבת על ידי סתימת החור אליו הלשונית נכנסת ואת חפצי הערך להניח מבעוד מועד בכספת המלון. אם אין כל אפשרות אחרת, המיקל לסמוך על הוראתו של הגרי"ש אלישיב יש לו אילן גדול להתלות בו.

שאלה זו נוגעת גם לדלת מקרר שנפתחה באיסור, ועוד.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אתה מערבב שני דברים, יש נושא של עשיית מלאכה בגוף הדבר, ויש נושא של הסרת מונע, בהוצאה אין מלאכה בגוף הדבר, אבל יש הנאה מפעולה אקטיבית שנעשתה בפרי, השתנה מקום הפרי באופן המאפשר שימוש בו, בהסרת מונע אין הנאה מעצם הפעולה, הפרי היה פסיבי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל