לתרומות לחץ כאן

לימוד וקביעת עיתים לתורה

שאלה:

שלו' וברכה לכבוד הרב,

אבקש לדעת מכבוד הרב דעת תורה על דבר מה לומר לידידי, בחור יקר וחביב בשנות העשרים, אוהב תורה, שלפי הבנתי ממנו למד בעבר במסגרת של תורה וכרגע עובד עבודה של בערך 12 שעות כל יום חוץ כמובן משבת קודש, ומיום שישי מספר מועט של שעות. ולפי המידות הטובות החכמה והכישרון שבורא עולם נתן לו בהבנת התורה ולהבנת התורה כפי שהתרשמתי ממנו, אי אפשר שלא לומר לו שאחד כמוהו כנראה שמצופה ממנו בשמים ליותר זמן ללימוד וידיעת התורה וקביעת עיתים לתורה, אך בחור יקר זה ששמתי לב שדרך ארץ קדמה לתורה ומידות טובות זה בדגש אצלו מאוד, טוען שבעבודה שהוא עובד שהיא מול קהל די מגוון ורחב הוא בעצם מקיי'ם למעשה את האמור מפי חז"ל וחכמי ישראל לדורותיהם שכל לימוד התורה הוא בעצם צריך להביא אותנו לדרך ארץ יפה ולהתנהגות במידות טובות שאת זה בעצם הוא עושה ומקיי'ם בעבודתו ועובד על זה איפה שעוד צריך. מה גם שטענה מעוררת מחשבה נוספת בפיו, והיא שמנין לנו לדעת אם מה שהוא עושה כרגע זה לא מה שהקדוש ברוך הוא רוצה שתהיה עבודת השם שלו?

רק אומר שעיי'נתי בשו"ת בנושא של קביעת עיתים לתורה כאן באתר, ואולי השו"ת – "אדם עשיר חייב לעזוב הכל וללמוד תורה?" עם מקורותיו שם, נוגע בשאלתי אך בכל זאת אולי יש שוני מסוים בין הדברים.

בברכה,

תשובה:

אין ספק שיש כאן טעות גדולה מאוד. ההנחייה שאמרה המשנה לכל אדם בלי יוצא מן הכלל, היא עשה מלאכתך ארעי ותורתך קבע! אין אדם שמחמת חשיבות תפקידו מבחינת דרך ארץ הוא פטור מלימוד תורה… יש מצוה לכל אדם לקבוע עיתים ביום ובלילה, ושלימודו זה יהיה מבחינתו עיקר עיסוקו, גם אם מבחינת שעות זה לא ממש כך, כי אינו יכול להתפרנס במיעוט שעות, מכל מקום יהיה על זה מרכז הכובד הנפשי שלו.

נכון הדבר שתלמוד מביא לידי מעשה, אבל משל למה הדהר דומה, לאדם שיאמר שכיון שהדלק ברכב אמור לשמש כדי להביא אותו למקום יעדו, ממילא העיקר הוא הנסיעה ליעד ולא התדלוק, ומספיק שאתדלק פעם אחת בקניית הרכב וזהו, מעכשיו אני רק נוסע… התיזה יפה, אבל בפועל אחרי 200 ק"מ הרכב פשוט יעצור ולא יתקדם עוד. כך גם מכל יהודי נדרש כל הזמן להתקדם, מעלות התורה ובידיעתה בהבנתה וביראת שמים ועוד, הוא לא יכול לתדלק רק פעם אחת… כל יום דלק!

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. תודות לרב, וברשותו:

    א. זה שתכלית תלמוד תורה הוא להביא את היהודי לנהוג בדרך ארץ מכובדת ובאהבת ישראל כלפי הזולת,וכן לרכוש את המידות הטובות ובעיקר כלפי הזולת כפי שגם אני שמעתי לא אחת, ונדמה לי שצוטטו גם מקורות לדבר, האם יש על זה עוררין?

    ב. במידה וכך הוא באמת, בעז"ה אני מבין נכון מדברי הרב ומהמשל שהביא בנוסף, שגם אם יהודי חי ומקיי'ם את התכלית הנ"ל ואפילו בשלמות, הוא חיי'ב כל ימיו בקביעת עיתים כיוון שיש חשש שיפול כי אין לו את הדלק, אך אם התלמוד הביא אותו לתכליתו הנ"ל והוא השתלם בה ובנוסף הוא ברי לו שלא ימעד ממנה, עדיי'ן הוא יחויי'ב בקביעת עיתים, או שלא קיי'ם כזה דבר?

    ג. הרב ציי'ן לא אחת בתשובותיו לענין עד כמה ואיך יהודי מחויי'ב בלימוד וקביעת עיתים לתורה, את המחלוקת בין האור שמח והאבן האזל זצוק"ל, ורציתי לשאול בבקשה האם כיוון שתלמוד תורה וקביעת עיתים שהוא חיוב מהתורה, אזי יוצא שצריכים להחמיר כדעת האור שמח?

  2. שלום וברכה
    1-2. אין גבול לאפשרות להתעלות… כך שאין כזה דבר מי שכבר בשלמות, מי שכבר בשלמות בורא עולם לוקח אותו לעולם הבא… כמו כן יש מצוה שלח ידיעת התורה, לא נכון לומר שהמצוות זה רק לעשות אותנו אנשים נחמדים, יש מצוה לדעת את כל התורה על כל חלקיה!
    3. אינני יודע בזה הכרעה, בכל מקרה אנחנו רחוקים מאוד מהקיום גם לשיטת האבן האזל…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל