שאלה:
1. האם סיום החיוב – ב11 חודש – הוא ביום הפטירה או ביום הקבורה?
2. אני אשכנזי, והבנתי (בשנה מעוברת, כמו השנה) שהיארצייט הוא בתאריך עצמו – ב13 חודש, האם הוא לפי יום הפטירה או יום הקבורה?
תשובה:
שלום וברכה
סיום השנה לפי הפטירה ולא לפי הקבורה.
בשורות טובות
מקורות:
לענין סיומה של השנה הראשונה נחלקו בזה הט”ז והש”ך בסי’ תב אם הולכים לפי יום הקבורה או יום הפטירה, והש”ך כתב שם שאם יש הפסק של ג’ ימים יעשו ביום הקבורה כדי שלא יהיו פחות ימי אבילות, והמשנה ברורה בביה”ל סי’ קל”ב כתב בפשיטות שהולכים לפי יום המיתה בכל גווני, וכן בסי’ תקס”ח ס”ק מ”ד. אמנם כתב שם שאם היה הפרש של כמה ימים בין הפטירה לקבורה יעשו יארצייט בשנה ראשונה גם ביום הקבורה, ובאגרות משה יו”ד ח”ג סי’ ק”ס כתב שמנהג העולם כשהיה ביום השלישי לעשות ביום הקבורה. אך במט”א כתב בשם כנסת יחזקאל סוף סימן מ”ד שלעולם הולכים אחר יום המיתה, וכן פסק המהרש”ם ח”ג סי’ ר”ב. אבל בשאר שנים לכל הדעות הקובע הוא יום הפטירה.
זה לגבי דיני אבילות.
ומה לגבי היארצייט (אזכרה)? ביום הקבורה או ביום הפטירה?
הדיון תמיד הוא רק בשנה הראשונה, בשאר שנים ביום הפטירה.
ובשנה ראשונה ההלכה היא שהולכים אחרי הפטירה גם ביחס ליארצייט (אזכרה)?
לא. לענין זה דיברנו בתשובה.
השאר תגובה