לתרומות לחץ כאן

שימוש בתנור בשבת במקום פלטה

שאלה:

שלום לכבוד הרב שליט"א

יש לי תלמיד בעל תשובה שסיפר לי התנהגותו בשבת בשימוש התנור שנראה בכיתי לי ואפשר שיש חילול שבת דאורייתא לכן בתי לברר זה כדי להדריך הנכון.

סיפר לי שמשאיר המאכל של שבת בתוך התנור עם התנור פועל בשבת וכשהגיע זמן להביא מאכל לשולחן פותח התנור שפועל בשבת ומוציא מה שרוצה לאכול ומביא למשפחה וסוגר התנור ועוד שם מאכל ואז כשהגיע זמן המנה עקרי עם בשר וכו' חוזר ופותח שם שוב ולוקח עוד מאכל.

מה שקשה להבין היתר לזה הוא שתנורים שלנו יש להם הטרמוסטט שכשמרגיש ירידה כל שהוא ידליק אש חזק שוב כדי להמשיך הטמפרטורה המבוקשת שסידרו כדי לפעול בה והרי הדליק אש בשבת! וזה נראה פסקי רישא אף אם לא ירצה זה הרי ודאי ידליק, ואינו נראה שדבר שאינו מתכוון.

אפילו אם תאמר שאולי ישתמש נגיד בצורה שכשיבדוק ויראה דודאי התנור פועל עתה ואם יפתח הדלק כבר פועל ואין שייך חשש שידליק או כיבוי מפני שאין אויר מצוי בתוך הבית שיכול לכבות מ"מ כיון שקל לטעות בזה ולפעמים יכול לפתוח בזמן שאינו פועל ולגרם הדלקת אש לא נראה להתיר דבר כזה ואינו הנהגה יראת שמים לעשות דבר שיש סיכוי חילול שבת מדאורייתא.

האם יש מתירים לזה? האם משנה אם הוא ספרדי? לא נראה לי שזה משנה מ"מ הבאתי כאן השאלה.

וסומך על מה שקרה אחד אמר לו שמותר וגם הוא עושה כן. והאותו חבר אינו פוסק הלכה והיום עוד נושאים שהוא אמר ולא הודו לזה הפוסקים כששאלתי, אף שהוא בני אדם טוב כיון שאינו פוסק הלכה אני לא סומך עליו להלכה למעשה ובכבוד גדול ללא פגיעה בכבודו.

לפעמים יש בין בעלי תשובה שסומכים על מה דהביאנו בספרי הלכה לפי הבנתם למעשה ועל זה עוברים על דברי תורה מפני חסר נסיון והדרכה שבני תורה ותיק אם מסופק ישאל ואם אי אפשר לדעת מהר לא עושים במקום לשים עצמם במצב של ספק ולפעמים קרוב לוודאי לעבור איסור.

אני קטן בין הקטנים וכמה פעמים שכבר הצלתי תלמידים מלעבור איסורים החמורים דאורייתא במה שלהם לא היה נראה "שום בעיה". הקושי בדבר שעוד השיער עם צבה ואתה צעיר לפעמים אנשים לא שומעים כ"כ וקל להם להמשיך בדבר שאסור תורה שלדעתם זה "חומרא" ואינו איסור. שהשם יעזור אותנו.

תודה

תשובה:

שלום וברכה

1. נתחיל מהפשוט יותר, אין להחזיר לתנור מאכלים בשבת עצמה, כיון שזה מיחזי כמבשל, ודינו ככל כירה שאינה גרופה וקטומה.

בפוסקים דנו בזה בשאלה מענינת מאוד, האם כיסוי הכפתורים של התנור בסלוטייפ וכדומה שלא ניתן יהיה לשנות מצב או עכ”פ תהיה תזכורת, יחשב כטוח בטיט לענין זה [ואג לכן יש בבלעך כיסוי המשתלשל על הכפתורים, ראה בענין זה בס’ ארחות שבת פרק ב סעיפים יח – כא.

2. לגבי מה שעוררת בענין הטרמוסטט זה ודאי נכון, כאשר התנור אינו פועל אסור לפתוח את הדלת בשום אופן, וזה מועד מאוד לכשלון. לכן גם להשאיר מערב שבת בתנור זו הנהגה שאינה נכונה. כמו כן אסור להשהות בו מאכל שאינו מבושל כל צרכו משון שכאמור הוא אינו נחשב גרוף וקטום.

מקורות:

1. על כך שאיסור חזרה הוא גם לתוך תנור ולא רק על גביו, ראה שו"ת מנחת יצחק ח"ג סי' כח, שמירת שבת כהלכתה פ"א סי' יז, שבות יצחק עמ' פט. על האיסור להכניס את המאכלים גם כשהתנור כבוי, ראה חזון איש סי' לח ס"ק ב. איסור חזרה אינו רק משום חשש חיתוי, אלא גם משום "מיחזי כמבשל".

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל