לתרומות לחץ כאן

כביש אגרה / מכונות למימכר פחיות – קבלת תשלום לאחר השבת?

שאלה:

שלום הרב,
(השאלה שלי לימודית לחלוטין)
נניח שיהודי מחזיק בבעלותו כביש אגרה. באם יהודים עוברים בכביש בשבת ומשלמים לאחר השבת האם מותר לו לקבל(להינות) מהכסף הזה? האם יש הבדל בין מחלל שבת במזיד ובשוגג במקרה הזה(כמו באחד שבישל בשבת במזיד או בשוגג)?
האם הוא צריך לעשות הסכם עם גוי שבשבת כל הרווחים ילכו לגוי?
בברכה

תשובה:

שלום וברכה

אם כבר לומדים יחד, בוא נעשה את זה משהו יותר מעשי… מה דין אדם שיש לו מכונות אוטומטיות לממכר משקאות או ממתקים במקומות שונים, במרכזי הערים או בשדה התעופה וכדומה, האם הוא חייב לסגור אותן לפני שבת:

בספר שמירת שבת כהלכתה פרק כ”ט הערה ע”ה הובאו דברי הגרש”ז אוירבאך זצ”ל בענין זה, שכתב לגבי מכונה לממכר אוטומטי שמעיקר הדין מותר להשאירה פועלת אף במקום שתעמוד לשירות יהודים, כיון שהבעלים אינו מעמיד את גוף האיסור, אלא את הכלי שיכולים לעשות איתו איסור, וכיון שכאשר אתה נוטל את הכסף אתה רשאי להניח שלא קנו בשבת אלא בשאר ימות השבוע אין איסור [בכבוש אגרה מן הסתם יש רישום על כל רכב מתי נסע וזה שונה בנקודה זו!], אך למעשה כתב שבמקום שהרוב יהודים ראוי לכתחילה לא להשאירה בפעילות בשבת. ומכיון שישנם כמה פוסקים שכתבו לאסור הפעלת מכונות אוטומטיות בשבת מסיבות שונות כמו זלזול בשבת, שכר שבת ועוד (שבט הלוי ועוד פוסקים, וכן בשו”ת חלקת יעקב סי’ ס”ז, ושו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ ל”ד וח”ה סי’ י”ד) אם אפשר, ראוי להתאמץ ולסגור אותן בשבת אם זה אפשרי.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל