לתרומות לחץ כאן

שמיטה כמנהג ירושלים

שאלה:

שאלה לכבוד הרב:
גדלתי בחו'ל, בעל תשובה. עליתי לארץ לפני זמן רב ומתגורר מאז בקהילה חרדית שרוב המשפחות בה נוהגות בשמיטה על פי הב'י דהיינו, כמנהג ירושלים, כלומר, רובם מעדות המזרח וגם חלק מהאשכנזים גם נוהגים כמנהג ירושלים. משפחתי מורכבת מבעל אשכנזי ובעלת הבית מעד'ה הרי במשך כמה שמיטות נהגנו כהחזו'א לא מתוך קבלה אלא לפי מה שראינו שאחרים עושים וגם משמיעת שיעורי ההלכה שבבית כנסת (לימוד ההלכה לפי החזו'א בלא שום הוראה מפורשת אם לנהוג כך או לא), השאלה: האם ניתן לשנות למנהג ירושלים. יש לציין שאני נזהר במודעה שבראש השנה על מנת שהנהגה של שלש פעמים לא תהפוך לנדר. בשמיטה הנוכחית עוד לא נהגנו כהחזו'א
תודה רבה

תשובה:

מבחינת איסור נדרים אתה יכול לשנות, אבל חשוב לדעת שזו חומרא טובה ולא מאוד קשה, כן לנהוג בלי נדר כדעת החזון איש. כך היתה דעתו של המבי"ט, בבית יוסף עצמו יש סתירה, בהחלט יש מקום גדול לענין הזה. מה שאתה גר בין אנשים שאינו רלוונטי לגביך, מה זה משנה מה השכנים עושים במטבח שלהם? אינני אומר שזו חובה ובודאי מי שסומך על דעת הבית יוסף זה בסדר גמור, אבל אם כבר נהגת, אז למה לא.. אני בביתי משתדל בלי נדר להקפיד על שמירת קדושת שביעית בפירות נכרים כדעת החזון איש.

שבוע מבורך.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בבית יוסף יש סתירה??
    כולי עלמא מודים שזו דעת הבית יוסף,וידוע שהבית יוסף עשה חרם על מי שינהג קדושת שביעית בפירות נוכרי!
    למה כבודו מחמיר עליו??
    למה הוא צריך לעשות את זה לאשתו??? למה?
    אם היוא היה בנהגו מהשורש כך ולא בטעות אלא כך היה מנהג אבותיו אז היה עליו להמשיך במנהג,אבל במקרה הזה אני חושב שזו טרחה מרובה ללא צורך!
    ואספר לך סיפור שקרה לי עצמי כאן באלעד.
    נכנסתי לסופר לעשות קניות והנה בעודי בוחר ירקות של יבול נוכרי ויודע היטב שבגמר השימוש אשליך אותם לפח רגיל בשמחה רבה ובטוב לבב, הנה שמעתי שתי בנות סמינר בוחרות ירקות והאחת אמרה לחבתה,נמאס לי,אני מתחתנת רק עם ירושלמי,אין לי כוח לעבור את זה כל שמיטה מחדש!!!!
    מי שלא נהג כדעת החזו"א במנהג ברור ויציב מאבותיו, למה לו להקשות לחינם.

  2. האמירה שהבית יוסף עשה חרם על מי שישמור קדושת שביעית בפירות נכרי היא טעות נפוצה בהבנת הנקרא! הבית יוסף עשה חרם על מי שלא הפריש תרומות ומעשרות מפירות אלו!!! נראה לי שכבר כתבתי לך את זה בעבר, וחשוב מאוד לדעת זאת כדי שלא לטעות ולהטעות.
    לא כתבתי שחובה לנהוג כמו החזון איש, אני גם מודע לחילוקי המנהגים, מה שחשוב מאוד לדעת זה שדעת המבי"ט המהר"י קורקוס השל"ה החרדים ועוד שיש קדושת שביעית בפירות נכרים, והחזון איש סי' כ הוכיח שכן דעת רוב הראשונים והאחרונים שאין קנין לגוי להפקיע מקדושת הארץ. הסיבה שבירושלים נהגו האשכנזים כהבית יוסף, היא בגלל שהגר"א כך פסק, והאשכנזים הראשונים בירושלים היו תלמידי הגר"א.
    אינני יודע מנין החשיבה ה"שובניסטית" כביכול נשים הם חצי יהודיות, הן לא רוצות לעשות כלום והבעלים מכריחים אותם וגורמים לבעיות בשלום בית… יהודי שאל שאלה הנוגעת להחלטה משותפת שלו ושל אשתו הצדקת בהתאם להתייעצות עם רב, בנוגע לחומרא שהוא נהג בה כמה שמיטות בהצלחה תוך שלום בית מעולה, והתשובה היתה שהרוצה לסמוך על הבית יוסף רשאי, אבל בהחלט אם ירצה, זו חומרא נכונה וחשובה בפרט לבני אשכנז [הוא אשכנזי], לנהוג כדעת רוב הראשונים האחרונים שאין קדושת שביעית פוקעת בשדה גוי בארץ ישראל. וכל אחד יעשה בעניני חומרות כפי הבנתו והתייעצות עם רבותיו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל