לתרומות לחץ כאן

גזיזת ציפורניים בלילה / ביום אחד

שאלה:

שלום,
רציתי לשאול, לפעמים יוצא לי שלכבוד שבת קודש, אני גוזז את ציפורניי הידיים, וכן רוצה גם לגזוז את ציפורני הרגליים , אני יודע שיש בעיה לגזוז את שניהם באותו היום ,כלומר גם את הידיים וגם את הרגליים, וכן יש גם בעיה לגזוז ציפורניים בלילה, אז יום חמישי בערב ( ליל שישי) , גם בעיה , האם לכבוד השבת אפשרי לעשות זאת? או אחד מהם ? מה עדיף?
מה שעשיתי עד כה , גזזתי רק את אחד מהם(ידיים) ושבוע לאחר מכן גזזתי את השני (רגליים) לכבוד שבת
תודה

תשובה:

שלום וברכה

לכתחילה: את ציפורני הרגלים גוזזים בחמישי ואת הידים בשישי, ההקפדה שלא לגזוז את הציפורניים בחמישי היא רק באלו של הידים. אבל חשוב לדעת, שהאר"י לא הקפיד שלא לגזוז של הידים והרגלים ביום אחד ועשה הכל ביום שישי. כמו כן לא מאוד ברור המקור שלא לגזוז בלילה, ולכן בשעת הצורך יש להקל.

מקורות:

משנה ברורה סי' רס ס"ק ו.

 
 

רבים הבינו בס’ יפה ללב (פלאג’י, ח”ב סי’ רס אות ג) שאין לגזוז ציפורניים בלילה, וזאת משום שכתב שהציפורניים הם דינים כמו שערות הראש, והרי ידוע שעל פי האר”י אין להסתפר בלילה מחמת שהוא זמן של דין ושערות הראש הם דינים קשים [בשונה מהזקן שהוא רחמים, ולכן המקובלים נהגו לגלח את שיער הראש ושלא לגעת בשיער הזקן, ומה שמותירים פיאות בצד הראש, מעבר לענין ההלכתי שבזה, על פי סוד הוא משום שיש צורך להשאיר שורש לדינים ולא להכריתם לגמרי, ומשום כך הזהיר האר”י ז”ל שהפיאות לא יבואו בגבול הזקן שלא לערב דין ברחמים, ומכאן המנהג להניחם מאחורי האוזן ועוד הרבה יש להרחיב בענין] ולכן גם גזיזת ציפורניים לא תעשה בלילה. אכן עיקר הוראתו של היפה ללב שם שהזמן הראוי לכך הוא יום שישי שיהיה ניכר שגוזזים אותם לכבוד שבת. כמו כן לא מדובר בהלכה אלא באזיו הנהגה, ואם לא מסתדר לך אפשר גם בלילה, בפרט אם יכול להיות חציצה לנטילת ידים וקשה לשמור בנקיות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה כבוד הרב, אם נהגתי שלא לגזוז ציפורניים בלילה כבר לפחות שלוש פעמים, האם חל עלי נדר?

    תודה רבה כבוד הרב

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל