לתרומות לחץ כאן

יום ה-30 כשיש חגים

שאלה:

אימי ע"ה נפטרה ביום י"ד אלול התשפ"א ונקברה בלילה שתאריכו ט"ו אלול.
חישוב יום ה-30 מתאריך הקבורה יוצא ט"ו תשרי תשפ"ב שהוא יום חג הסוכות.
השאלות:
האם את העליה לקבר יש לקיים בערב החג (י"ד תשרי)?
האם את סעודת ה-30 אפשר לקיים בערב שלפני ערב החג (בליל י"ד תשרי)?
האם את מנהגי אבלות ה-30 (תספורת/גילוח) ניתן לסיים בטרם יום חג הסוכות (ביום י"ד תשרי)?

תשובה:

שלום וברכה

את העלייה לקבר אכן תעשו בערב החג, ותקדימו את הסעודה לילה קודם כפי שהצעת. דיני האבלות שלושים כולם בטלים עם כניסת ראש השנה, שכן הכלל הוא שרגל וכן ראש השנה ויום כיפור מבטלים אבלות שלושים. אבל לגבי תספורת כיון שהשיעור אצל הורים הוא עד שיגערו בו חבריו, הרגל לא מבטל, ואין להתגלח לפני סוכות.

מקורות:

שולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות סימן שצט

סעיף ג

אם קבר את מתו שבעה ימים קודם הרגל, ונהג בהם גזירת שבעה, הרגל מבטל ממנו גזירת שלשים, אפילו חל יום שביעי בערב הרגל, דמקצת היום ככולו ועולה לכאן ולכאן, ומותר לכבס ולרחוץ ולספר בערב הרגל. הגה: סמוך לחשיכה (טור). ובערב פסח מותר בכל אחר חצות, דהיינו מזמן שחיטת הפסח ואילך; ועדיף שיגלח קודם חצות, הואיל ואחרים אסורים לגלח אחר חצות (תשובת ר"י מינץ סימן ד'). וכן אם חל שמיני בשבת שבערב הרגל, מותר לכבס ולרחוץ ולספר בערב שבת, ואם לא גילח בערב יום טוב או בערב שבת, מותר לגלח אחר הרגל, שכבר נתבטל ממנו גזירת שלשים. אבל בחול המועד לא יגלח, כיון שהיה אפשר לו לגלח קודם הרגל. ואם חל שביעי שלו בשבת ערב הרגל, אסור לגלח בערב שבת, ומותר לגלח אחר הרגל, וכן בחול המועד, כיון שלא היה יכול לגלח קודם הרגל. 

סעיף ד

הא דרגל מבטל גזירת שלשים, בשאר מתים. אבל באביו ואמו, שאסור (לספר) עד שיגערו בו חביריו, אפילו פגע בו הרגל לאחר ל' יום, אינו מבטל. 

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. ז"א – את העליה לקבר ב-30 ניתן להקדים ביום אחד, אבל את 'גזירת ה-30' יש להמשיך עוד 7 ימים, עד אחרי שמחת תורה… גישה מעניינת…

  2. לא דייקת בדברים: כל אבלות שלושים מתבטלת על ידי החג, למעט תספורת בלבד, ששם באביו ואמו הענין אינו שלושים אלא עד שיגערו בו. למשל, כל ההגבלות על רחיצה, ציפורניים ועוד, בטלים כבר בראש השנה.

  3. הרעיון הוא שכאשר השיער מגודל עד כדי שאנשים גוערים בו ואומרים לו, הלו אתה כבר מגודל מידי, אז מותר להסתפר. ספרדים לא נהגו להמתין לגערה בפועל אלא לשלושים יום, אבל לא פחות מכך, ולזה אין קשר לחג.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל