לתרומות לחץ כאן

מה בין כשרות רגילה למהדרין לגבי פירות וירקות?

שאלה:

שאני קונה ירקות/פירות עם כשרות רגילה:
אין לי מה לדאוג לגבי:
טבל,ערלה,שביעית,מעשרות
-ומה לגבי כשרות מהדרין?

תשובה:

אסביר את ההבדל בין כשרות רגילה לכשרות מהדרין. למעט הנושא של השמיטה שתיכף ניגע בו, אין מצוות שונות למהדרין ולא מהדרין… הנושא הוא מה רמת הפיקוח, ועל אילו קולות מסתמכים בביצוע. כלומר: הנושא העיקרי הוא עד כמה מפקחים, האם מדובר בביקורים מזדמנים או מפקח צמוד, מה רמת הסינון של האנשים וכו', ונושא נוסף, נקודות השנויות במחלוקת בין הפוסקים, כאשר כשרות מהדרין תבקש לצאת ידי חובה לכל השיטות, וכשרות רגילה תתפשר על דעות מקילות יותר.

בנוגע לשמיטה יש ענין נוסף. יש מחלוקת גדולה, האם ניתן להסתמך על היתר מכירת הקרקעות לגוי בשביעית. האם מישהו מתכוון בכלל למכירה רצינית, האם מכירה זו היא ברת תוקף, האם אין בה אסיור של לא תחנם הגורע להפקעתה, ועוד נדונים רבים. בכשרות רגילה הפירות והירקות יהיו מהיתר מכירה, שלדעת פוסקים שונים אין בו תוקף, וממילא יש כאן אסיור שביעית [חמור יותר בירקות מבפירות, לגבי אכילתם, אבל גם בפירות יש אסיור סחורה וכו']. בכשרות מהדרין יביאו יבול נכרי או יבול חו"ל, ולא יכנסו לחששות אלו.

ברכה והצלחה ושנה טובה ומבורכת.

מקורות:

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. על זה היה כל החלק הראשון של תשובתי, שלגבי ההקפדה שלא תכנס תוצרת ערלה, או שלא יסתנן ארגז שלא הופרשו מעשרותיו, ההבדל בין ההכשרים הוא רק ברמת הפיקוח. טבל זה יבול שלא הופרשו ממנו תרומות ומעשרות.

  2. חשבתי שבד"ץ זה רק גוף מפקח ולא מעבר, יש מוצרים שרשום עליהם כשר בהשגחת פלוני (בלי מהדרין) ובנוסף יש חותמת של בד"ץ כלשהו על המוצר

  3. מה הכוונה גוף מפקח ולא מעבר? זה גוף מפקח שמשגיח היטב שהכל נעשה כדין ועל פי הוראותיו, אין שום קשר עם הכשרות הרגילה שיש על המוצר הן מערכות נפרדות לחלוטין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל