לתרומות לחץ כאן

איסור מלאכת בורר בשבת ועוד

שאלה:

שלום. שאלה לגבי איסור מלאכת בורר בשבת. זה איסור מלאכה שאפשר להיכשל בו בקלות, לדעתי. ידוע לי שיש 3 תנאים לגבי איסור בורר. אחד מהם הוא התנאי "לאלתר". אך לעניות דעתי כמעט כל המצבים שעלולים להוביל למלאכת איסור בורר הם בגדר של "לאלתר". אז האם תוכלו בבקשה לכוון אותי לגבי הדוגמאות הבאות למלאכת איסור בורר:

1) אם יש לי כלי עם סכו"ם מזלגותסכיניםכפות בערבויה ואני רוצה לערוך את השולחן שבת בסכו"ם, האם מותר להוציא מהכלי מזלגותסכיניםכפות – במידה והסעודת שבת תתחיל רק עוד שעה או חצי השעה?

2) האם מותר לי לקלף ירקות עם קולפן בשבת כמובן לצורך סעודת שבת שתעשה עוד 30 דקות או שעה מזמן הקילוף?

3) האם מותר לי לחתוך אבקדו ולהוציא את הגלעין, שוב לצורך ארוחת שבת?

4) אם אני אוכל עוף או דג, האם מותר לי לאכול את הבשר סביב לעצמותלהוציא ביד את העצמות או בכל דרך אחרת או שחייבים לאכול ולהפריד את העצמות מהבשר בדרך מסויים בלבד? הרי בכל מקרה אני אוכל לאלתר. כמו שאפשר כמעט כל איסור יש בו כלל "לאלתר" לא כן? אולי תוכל לתת לי דוגמאות שאינם ל"אלתר" וכן – מהם 2 הכללים הנוספים לגבי איסור מלאכת בורר בשבת.

כמו כן, האם אפשר לרחוץ כלים בשבת עם סקוטצ'ברייט הוא שמא חל בזה איסור סחיטה?

וכן, אם יש לי שולחן עם חלקים משוחררים שהם חלקים מהשולחן (אך אינם מחוברים לשולחן), ואפשר להאריך או לקצר את השולחן בהם. האם זה מלאכת איסור בונה אם אני מאריך בהם או מקצר בהם?

תשובה:

שלום וברכה

1. זה בורר ומותר רק בחצי שעה הסמוכה לסעודה.

2. אסור להשתמש בקולפן כי הוא כלי המיוחד לברירה, ובזה גם לאלתר אסור, ראה כאן ובתגובות.

3. לגבי הוצאת גרעין מפרי ידועה מחלוקת המשנה ברורה בסי' שכא ס"ק פד עם החזון איש בסי' נד ס"ק ה, שלדעת המשנה ברורה מותר להוציא את גרעין כמו שמותר לקלף פירות, והחזון איש חולק, ולדבריו יש להוציא את הפרי מהגרעין ולא להיפך.

4. מלבד הכלל של לאלתר, יש כלל שמותר רק אוכל מפסולת ולא פסולת מאוכל, כלומר מותר להוציא את הבשר מהעצמות אבל לא את העצמות מהבשר.

5. מלבד לאלתר יש איסור לברור בכלי [כף מזלג זה לא כלי אלא כמו עזרה ליד, כלי זה כמו מסננת קולפן וכדומה]. וכן הברירה היא תמיד אוכל מפסולת ולא להיפך וכנ"ל.

6. אסור לרחוץ בסקוצ' רק בסליל מתכת או פלסטיק שאינו סופג המיוחד לשבת.

7. מותר להאריך את השולחן, [באופן זה, גם אם נחשוש לדעת הסוברים שאוהל אסור לעשות גם בלי מחיצות, והשולחן נחשב כמקום שמשתמשים תחתיו עבור הרגליים, מכל מקום אין בזה אלא תוספת על אוהל ארעי המותרת בשבת. וע"ע ס' ארחות שבת פרק ט סעי' יט.]

בהצלחה רבה מאוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. 3. לגבי הוצאת גרעין מפרי ידועה מחלוקת המשנה ברורה בסי' שכא ס"ק פד עם החזון איש בסי' נד ס"ק ה, שלדעת המשנה ברורה מותר להוציא את גרעין כמו שמותר לקלף פירות, והחזון איש חולק, ולדבריו יש להוציא את הפרי מהגרעין ולא להיפך.

    *********************
    אז לפי המשנה מותר להוציא הגלעין.
    וגם מותר לקלף פירות?? (הרי כתבת שאסור לקלף פירות.)
    אם כך, אלך ע"פ המשנה ואוציא הגלעין מהפרי וגם אקלף פירות.

  2. בודאי שמותר, אבל רק בסמוך לסעודה ולא בקולפן, זה מה שאמרת, לא לשכוח שלושת התנאים נצרכים בבורר, לאלתר, ביד, ואוכל מפסולת – למעט בקילוף שכיון שכך דרך אכילתו ואי אפשר אחרת – זה לא דרך ברירה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל