לתרומות לחץ כאן

קשיים בדיבור – בתפילה וברכות

שאלה:

יש לי בעיה קטנה
הדיקציה שלי לא כל כך טובה
אני לפעמים בולע מילים ומדבר קצת לא מובן ומהר מדי
וקשה לי לבטא מילים קשות
אין לי מה להתלונן כמובן
אבל בתפילה אני מלא פעמים בולע מילים במיוחד אם אני ממהר להספיק לחזרת השץ
או לקדיש אחרי עלינו לשבח
אני בולע מילים
האם אני צריך להתפלל לאט ולבטא את האותיות כמו שצריך למרות שכנראה אפסיד את כל חזרת השץ ?
ואם טעיתי אני צריך לחזור על המילה שוב ?
בין אם זה בתפילה או תהילים
או בקריאת חומש

וללא קשר
האם יש בעיה אם לא עליתי לתורה בחיים ?
או חזן ?
בן 17.

תשובה:

הכי חשוב לא להתמקד בקושי הזה, כי זה רק יחמיר את התופעה, להתפלל רגיל ונורמלי, לא למהר בשביל להספיק לחזן, אבל גם לא להאט במיוחד כדי לבטא נכון, זה רק מכניס ללחץ ולחרדות. באופן כללי יש להתפלל בנחת ובכוונה, תפילה זה לא מס שצריך לשלם, מתפללים לה' יתברך, אבל כל זה ללא קשר עם הבעיה הספציפית. בקריאת שמע כדאי יותר לשים לב. אבל גם בלי לחץ.

אין חיוב לעלות לתורה, אבל כן זה תמרור עצור בשבילנו, אם אתה מתבייש ונבוך מהחברים עד כדי שאתה מסרב לעלות לתורה, זה אומר שלא טוב לך עם עצמך מספיק, וזה לא נכון ולא טוב, לא קרה כלום אם יש קושי קטן בדיבור, זו לא עבירה ולא צריך להתבייש, תהיה משוחרר ונינוח וכל החברה מקבלת אותך בשמחה, אין שום בעיה!

בישיבה בה למדתי הגבאי המכריז על העליות היה בעל קשיי דיבור משמעותיים, ותמיד הערכתי אותו על כך שאינו בוש כלל לעמוד לפני מאות בחורים יום יום, כך הוא מדבר וזה מצויין, זה לא מפריע לאיש ולא חטא כלל..

בהצלחה רבה ושיתקבלו התפילות.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. התפללתי פעם (לפני מספר שנים) בביהכנ"ס שבו הביאו אדם המתמודד עם בעיה דומה שהוא יהיה הבעל-קורא. תוך שבועות מספר הבעיה נעלמה.

    אני לא הכרתי את האדם באופן אישי ולא יודע מי הגה את הרעיון. אינני יודע אם זה פתרון-קסמים ואם זה נכון לכל מקרה וכמובן שהרבנים באתרא קדישא הדין יכריעו בנושא ההלכתי של הוצאת יד"ח בצורה שכזאת אך בהחלט הכיוון הוא שכמה שפחות מתביישים וכמה שיותר מתגברים ככה זה יותר עוזר.

    בנוסף לכך קראתי ספר על יהודי שסיפר על עצמו שהיתה לו בעיה של גמגום ובהיותו בישיבה גדולה הלך למטפל שהדריך אותו בצורה דומה לשאול שאלות במהלך השיעור לפני כל בני החבורה ותוך תקופה די קצרה הבעיה נעלמה וכיום הוא דרשן שהולך ממקום למקום ומספר את סיפורו.

  2. זה נכון מאוד שצריך לטפל וגם שההתגברות על הבושה הלא מוצדקת הוא חלק משמעותי בפתרון הבעיה, וגם נדרש כדי שלא ליצור בעיה אחרת שהיא עצם הבושה…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל