לתרומות לחץ כאן

משפחות שנתקעו בכביש בכניסת שבת

שאלה:

מעשה שקרה השבת בעקבות מקרה מצער של תאונה ל"ע, ש4 משפחות נתקעו בכביש 1 בכניסת השבת. ושבתו כל השבת בתחנה. כמובן שיש שם בלילה בחורף בשטח פתוח קור עצום, וגם היה כנראה מחסור באוכל וכו', מצד שני יכלו להתגונן מהקור במכונית שלהם וכד'.
לפי מה שאמרו היו בין הנמצאים ילדים קטנים ממש, וגם אשה בהריון.
שמעתי שהיה גוי ששמע על המקרה ובא לעזור להם והציע להם להסיע אותם הביתה. כמו"כ היו חילונים שהביאו להם אוכל מתוך רצון טוב, אך תוך כדי חילול שבת רח"ל.
אמרו שהאבא סירב שהגוי יסיע אותם הביתה.
אני לא מכיר כמובן את כל הפרטים…וכמובן שכוונתם של האנשים רצויה עד מאד לשמור על קדושת השבת גם במחיר של אי נוחות.
אבל בהנחה שהגוי הגיע בתחילת הלילה [ולא בסוף השבת שכבר אין קור]. האם באמת אסור להם היה שיסיע אותם? כלומר יש כאן כמה איסורים לדון בהם, מצד תחומין, מצד הנאה ממלאכת הגוי. מצד תוספת בבעירה של הדלק כאשר מכבידים על הרכב.
האם באמת עשו כדין בהנחה שהיו שם קטנים שהם בגדר חולה שאיב"ס, וכן אשה בהריון [שאולי אפילו נחשבת ליותר מזה] ומה הדין באופן שיש חשש אמיתי שהם יתקררו מאד ויהיה דלקת ריאות וכד'.
אם לא קשה לרבנים אשמח לדעתם הרמה.
במידה ומותר להסיע אותם, האם מותר להם לקחת איתם חפצים? האם מותר להם שיסיע אותם עד מחוז חפצם למרות שמחוץ לתחום, או צריכים לבקש ממנו לנסוע לביתו או לאזור יהודי בקרבת מקום.

תשובה:

שלום וברכה

אם אכן היה קר ולא ניתן היה להתגונן [הרי אפשר לפני שבת לנתק את הנורות ברכב ולשהות בתוכו כשהוא סגור עם מעילים וכו'], מותר היה לקחת משם על ידי גוי את הילדים הקטנים עם האשה ההרה ובאופן שהרכב אינו עמוס ולא מוסיפים על הבעירה, וכל השאר ישארו שם, עם החפצים. הכל לפי הענין.

מה שיש ללמוד מזה לצאת מוקדם ועוד יותר מוקדם, ימי שישי בחורף קצרים ואין להשתהות ככל שצריכים לנסוע חוץ לעיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל