שאלה:
שלום
ישנם בתי כנסת בעיקר אצל הספרדים שמוכרים עליות בשבת. ובמשנ"ב שו, לג, כתב בטעם המתירים משום שמקח וממכר זה בחפץ הנקנה. לפ"ז מה טעם האוסרים? משום דדמי למקח וממכר כמו מתנה בשבת? תודה.
תשובה:
שלום וברכה,
כמובן כוונת המשנה ברורה שבנקודה זו עצמה נחלקו, האם משא ומתן שאין בו חפץ נקנה הוא גם בכלל המשא ומתן שנאסר בשבת… בכל מקרה הרי לכל הדעות לא מדובר במשא ומתן ממש שאסור בשבת, אלא החשש הוא משום שזה "נראה כמקח וממכר" סוג של גזירת חכמים. לכן אגב יש שנהגו למכור ולא להזכיר שם מטבע אלא ברמז, ראה צדקה ומשפט פרק ד הערה י, אבל המנהג להקל בזה.