שאלה:
שלום רציתי לדעת האם יש נפקמינא בין איסור דרבנן מטעם של "שמא" יגיע לאיסור תורה או "מחזיא" למשל לגבי שינוי וכו
תודה
תשובה:
לא הבנתי את הקשר בין הנושאים: שמא יבוא לידי איסור, זה סייג כדי שלא יעבור באיסור תורה. מיחזי זה נושא אחר של מראית העין, שלמרות שהדבר מותר, אסרוהו כדי שלא יחשבו שהוא מותר ויטעו בדין. למשל: מוקצה הוא סייג, אדם שיקח פטיש ביד, זו לא סיבה שיחשוב שמותר לדפוק מסמר בשבת, אבל יתכן שישכח את האיסור ויבוא לעשות זאת. לעומת זאת מיחזי – אדם שיעשה חזרה בשבת לפלטה באופן האסור, יטעה הוא או אחר שרואה אותו לחשוב שמותר לבשל בשבת, ויבוא לעשות זאת פעם אחרת.
ז"א שגם במחזי העניין הוא סייג שהוא או אחר לא יעבור על איסור תורה . שני המקרים חכמים הרחיקו את האדם מלעבור על איסור תורה אף שהדבר מותר מעיקר הדין .
ולכן נראה לעניות דעתי שבשמא שינוי לא יעזור כי מול האדם עומד פיתוי שהדרך להרחיק אותו מאיסור תורה הוא ע"י מניעה ובמחזי מספיק שינוי
צריך מקור לכזה חידוש… וכי שינוי לצורך חולה לא יעזור במוקצה?!
השאר תגובה