לתרומות לחץ כאן

נתינה בתחילה על פלטה בשבת

שאלה:

שלום
אקדים ששאלתי לפי הדעות שפלטה נחשבת לגרופה וקטומה ומותר להחזיר עליה, אבל אסור לתת עליה נתינה חדשה (לא לפי הגר"ע יוסף שהתיר).

מנהג העולם שאם רוצים לתת בתחילה מניחים איזו קדרה ריקנית או תבנית הפוכה כך שיש מעט הפסק אויר וכך נותנים בתחילה.
לענ"ד נראה מהמ"ב שאי"צ הפסק אויר, אלא סגי בהיכר כל שהו כגון חתיכה של נייר כסף תחת הקדרה עם התבשיל.
שהרי בסימן רנג ס"ק פא כותב המ"ב שמעזיבת התנור יש להחמיר ולתת עליה עץ או דף להיכר, ואז הוסיף שנראה במג"א שבכה"ג מותר אף נתינה חדשה.
ופירש שם בשעה"צ הטעם שצריך היכר נוסף משום שיש חשש שמא יחתה בגחלים שבתוך התנור, ולכך צריך להפחית החום שבזה מגלה דעתו שלא יחתה.
ואף שלכאו' המעזיבה דומה לקדרה ריקנית ששם לא צריך עוד כיסוי, החילוק הוא שקדרה ריקנית אין דרך לבשל כך בחול ולכן נחשב לגריפה משא"כ מעזיבת התנור כן היו משתמשים בה לעיתים בחול ולכן חשש המ"ב שמא אי"ז נחשב לגריפה ולכך בעינן היכר נוסף.
והנה בחזרה ובנתינה בתחילה יש ב' טעמים: א. שמא יחתה. ב. מיחזי כמבשל. ומהמ"ב בסימן רנג מבואר בכמה מקומות שכאשר אי"ז גו"ק חשש אף לשמא יחתה, אבל בגו"ק טעם האיסור רק משום מיחזי כמבשל.
ולפי"ז רק במעזיבה שחשש המ"ב שמא אינה גו"ק ויש חשש שמא יחתה, צריך היכר כזה שיפחית מן החום ובכך יהיה גילוי דעת שלא יחתה, אבל בדבר שהוא גו"ק ללא ספק וכל האיסור לתת בתחילה משום מיחזי כמבשל מספיק שינוי כל שהו מאופן הבישול בחול אך אין שום טעם למעט מן החום.
אמנם זה פשוט שהיכר צדדי כמו פתק שכתוב שבת לא יועיל, אבל להניח את הקדרה ע"ג נייר כסף אף שאינו ממעט מן החום סו"ס זה שינוי בעצם אופן צורת הבישול ולכן לכאו' יש להתיר.
אשמח לדעת האם זה נכון?

תשובה:

הרעיון לכשלעצמו נכון, אבל לא נכון לומר שבהנחת ניר כסף זה שינוי מדרך בישול… השינוי צריך להיות משמעותי וניכר, וכאן הרבה פעמים כדי שלהמנע מליכלוך מניחים כך, ראה בשמירת שבת כהלכתה מהדו' ישנה ח"ג פרק א הערה קיב מהגרש"ז אויערבך שדן בנקודה שעוררת, ועל פי זה התיר להניח על גבי צלחת הפוכה, לדעתו רק כך זה ניכר.

שבת שלום.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. גם אם נייר כסף איננו מספיק שינוי, מה הדין דבר יותר משמעותי אבל אין בו הפסק אויר, כמו למשל להניח חתיכת ברזל – בלעך על הפלטה, לכאו' בזה משמע שאתם מסכימים עם האמור שזה כבר שינוי וסגי בהכי?

  2. אם כיסתי כבר את הפלטה כולה בנייר כסף כדי שלא תתלכלך, יועיל לכאו' להניח חתיכה נוספת קטנה של נייר כסף תחת הסיר, זה כבר שינוי מדרך בישול בחול שהרי אף פעם לא מניחים 2 שכבות.
    האם זה נכון?
    כמו"כ יהיה אפשר לקחת תבנית ולהניח אותה כדרכה ולהניח את הסיר בתוכה כיון שזה גם דבר שלא רגילים לעשות בחול?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל