שאלה:
שלום , לא מצאתי הכרעה של הפוסקים בעניין האם ספירת העומר מדרבנן או מדאורייתא ,לדוגמא דעת הראש והרן שכיום זה מדרבנן,אבל הרמב״ם והראבי"ה סוברים שמדאוריתא
(לעומת המחלוקת האם ספירת העומר היא מצווה אחת גדולה או שכל יום עומד בפני עצמו,שהרי במקרה הזה נפסקה ההלכה שמי ששכח יום שלם לספור לא מברך בהמשך ימי הספירה)
תשובה:
אכן אין בזה הכרעה ברורה… וגם בנושא השני אין הכרעה של ממש, ולכן כן ממשיכים לספור, אלא שלא מברכים מחמת הספק [יש קצת הכרעה, בכך שנקט השו"ע שאם הוא מסופק אם ספר אתמול ממשיך לספור בברכ משום ספק ספקא, ספק ספר וגם אם לא ספר, שמא כל יום היא מצוה בפני עצמה, והשאלה, הרי בספק ספקא גם לא מברכים, כמבואר במשנה ברורה בסו"ס רטו ובביאור הלכה בסי' ז?! ובהכרח התשובה, שמעיקר הדין כל יום היא מצוה בפני עצמה ויכול להמשיך בברכה גם אם החסיר יום אחד, אבל החמירו משום ספק ברכות לחוש לדעה שאינה עיקר, אבל בספק ספקא העמידו על עיקר הדין, כך שבעצם ההכרעה הפוכה ממה שהצגת אם הבנתי אותך נכון].
שבת שלום.
מרן הב"י חוזר על זה שרוב הפוסקים סוברים שזה מדרבנן עיין בית יוסף סימן תפט לגבי פתח על דעת לספור 4 וספר 5. וגם שמותר לספור בבין השמשות משום ספירת העומר מדרבנן. ועוד. בברכה, ויקטור בוחניק רחובות.
השאר תגובה