לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הוצאת זרע לבטלה – מדאורייתא או מדרבנן?

שאלה:

שאלה:

שלום כבוד הרבנים

רציתי לשאול אתכם להוציא זרע לבטלה זה איסור תורה?

תשובה:

שלום רב,

ראה שו"ת אגרות משה (אבה"ע ג' סי' יד) שכתב באמצע תשובתו: "ומש"כ כתר"ה זה לדעת כי איסור הוצאת זרע אינו משס"ה לאוין, כנראה מלשון זה שסובר כתר"ה שהוא רק מדרבנן, במחילה מכתר"ה שהוא טעות וח"ו לומר כן כי הוצאת זרע לבטלה הוא מדאורייתא וגם חייב מיתה בידי שמים כדאמר ר' יוחנן בנדה דף י"ג והוא איסור חמור מאד עד שאיתא בש"ע שעון זה חמור מכל עבירות שבתורה וכו' מ"מ על איסור דרבנן לא היה שייך לומר לשון זה, והרי כל איסור ההרהור מקרא דונשמרת מכל דבר רע שדריש ר' פנחס בן יאיר בכתובות דף מ"ו הוא כדי שלא יבא לידי טומאה בלילה והיא דרשא גמורה ולא אסמכתא כדכתבו התוס' בע"ז דף כ', וא"כ כ"ש הוצאת הזרע שהוא בכלל לאו הזה. ומה שלא נמנה ממנין הלאוין אינו משום שאינו מדאורייתא דהרבה איסורים דאורייתא לא נמנו, ואולי משום שנאמר בזה עונש מיתה ולא אזהרה והלאו דונשמרת נאמר במחנה לכפילת איסור לא רק על הרהור אלא על עוד ענינים לא רצה הרמב"ם למנות בלאו מיוחד עיין בסה"מ במנין הל"ת שהוסיף הרמב"ן מצוה י"א". אמנם יש שכתבו שאיסור זה הוא מדרבנן.

תשובה:

 

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. עיין בב"ח אה"ע סי' כ"ג שיליף ליה מ"לא תנאף" דעשרת הדיברות, שכיוון שהתורה כפלה את האיסור של ניאוף באשת איש בפרשת קדושים "ואיש אשר ישכב את אשת איש וכו' מות יומתו הנואף והנואפת" ע"כ מ"לא תנאף" דעשרת הדיברות ילפינן "לא יהיה בך ניאוף"יד או רגל, ונמצא שלא בעינן למילף מ"ונשמרת"דהוא משום איסור הרהור גרידא. אלא ממש מאיסור "לא תנאף" והוא דווקא למוציא ביד או ברגל. עיי"ש ודו"ק

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל