לתרומות לחץ כאן

נדרים על דבר איסור / נדר בלשון שבועה

שאלה:

בעניין תשובתכם גבי נדרי איסור
בראשית דברי הודה לכם מעומק הלב על כך שאתם עונים לכל שואל, בטוב טעם, ובזריזות, שכרכם הרבה מאוד וזכות זו תעמוד לכם לעד אמן.
ראיתי תשובות שלכם באתר על שאלות "נדרתי לא להוציא ז"ל, מה עלי לעשות" ועניתם שאין על זה התרה ע"פ דברי השו"ע בסימן רכ"ח סעיף ט"ו ומ"מ סיכמתם להלכה שיעשה התרה (כי יש בזה מחלוק'). [ומ"מ ימשיך להיזהר בנדרו, מלבד האיסור עצמו]
יש לי על זה שתי הערות שמציקות לי כבר תקופה [האחת בעייה בהבנת השו"ע הנ"ל. והשנייה על עצם התשובה שעניתם לאותם ששאלו (היו כמה כאלו)]
א- דברי השו"ע צריכים לי עיון טובא, שהרי בגמ' במכות כ"ב ע"א מופרש בגמ' שאדם שנשבע לא לחרוש ביום טוב "אין שבועתו חלה" משום שמושבע ועומד מהר סיני. ובראשנים נחלקו האם הנ"ל פטור רק מקורבן או פטור גם ממלקות (דעת הרמב"ן במלחמות בסוף פ"ג דשבעות, וכן הרא"ש ח' ע"א בנדרים וכן הריטב"א והמאירי, סוברים שפטור גם ממלקות. ברם דעת בעל המאור בשבועות (שם) והר"ן בנדרים (שם) סוברים שאומנם פטור מקורבן אך חייב מלקות) אך מבואר בדברי החולקים שכ"ז רק בנשבע "לקיים מצוות עשה" אם חלה השבועה או לא, אך במי שנשבע "לא לעבור איסור של לא תעשה" לכו"ע אינו לוקה "דאין איסור חל איסור". וא"כ צ"ע (לי) דברי השו"ע שכתב שעל נדרי איסור אין התרה.
ב- בעצם התשובה שלכם לעד"נ שמלבד הערה הנ"ל. בעצם הנדר הנ"ל בכלל לא חל, בהיות והוא נדר בלשון "שלא להוציא" אין זה נדר כלל!! כי בעניין בנדר "איסור חפצא" ובלשונו הוא דיבר על הגברא. ומיירי הכא בנדר ולא בשבועה.
[אלא א"כ הוא אמר "קונם גופי מהוצאת ז"ל" ואז באמת הוא אסר חפצא, ואני לא מאמין שהשואלים באמת אמרו לשון כזו]

תשובה:

בנוגע לשאלתך הראשונה הרי את עצמך ציינת לשיטות השונות, אם כן מה הבעיה בפסק השו"ע? בנוגע לשאלתך השניה, הרי זה נדר בלשון שבועה שנחלקו בו הראשונים: על מחלוקתם של הראשונים אם נדר בלשון שבועה יש בו ממש, ראה תוס’ רשב”א ור”ן נדרים ב ע”ב שסברו שנדר הנעשה באופן זה אינו נחשב לכלום, וכן דעת הרא”ש שם סי’ ב והרמב”ם בתשובותיו פאר הדור סי’ נט, וכן נקטו חלק מהפוסקים המאוחרים יותר, ראה שו”ת מהר”ם אלשיך סי’ ק ג ושו”ת דברי ריבות סי’ קס. לעומתם סברו רבים שנדר זה יש בו תוקף, ראה בית יוסף יו”ד סי’ רו בשם שו”ת הרשב”א, וכן דעת התשב”ץ ח”א סי’ צג ושו”ת מהרי”ט ח”א סי’ קלה ועוד רבים, ויש שסברו שאף הר”ן והתוס’ סוברים כך [שלא כמשמעות דבריהם המובאים לעיל, ראה שו”ת מהר”ם אלשיך שם], וכן פסק להלכה השולחן ערוך שם סי’ רו סעי’ ה, וראה שו”ת חתם סופר יו”ד סי’ רכ.

יתר על כן כתבו הרא”ש והרמב”ם שם, שהיות ובזמנינו מצוי הדבר שהמון העם נשבעים בנקל בלא ליתן דעתם לחומר העוון הכרוך בכך, יש לאסור עליהם ולהחשיב זאת כנדר גמור לכל השיטות!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *