לתרומות לחץ כאן

שאלה:

שלום וברכה. חדר מדרגות שדינה כחצר שאינה מעורבת, ובשבת יהודי רוצה לפתוח דלת דירתו מבחוץ. חור המנעול מפולש ונמצא למעלה מי׳ טפחים, נמצא שחור המנעול דינו כחורי רה״י. אם כך, אסור לו לפתוח את הדלת. האם זה נכון מה שכתבתי? והאם יש פתרון לזה? תודה

תשובה:

דיברנו בזה אתמול, וראינו יחד שנינו שבס' ארחות שבת הסתפקו האם חור המנעול כאשר הוא מפולש נחשב חורי רשות היחיד או מקום פטור, ואינני יודע להכריע בזה.

ועיין שם [חלק ג' עמוד קסו] שכתבו שבמציאות השכיחה היום חורי המנעולים אינם מפולשים ולכן אין לחור המנעול הפונה כלפי רחוב דין רשות היחיד אלא דין מקום פטור. ובהערה [קנד] כתבו שלגבי חור מנעול של דירה הפונה כלפי חדר מדרגות שהוא בגדר חצר שאינה מעורבת, יש לדון בזה אם דינו כחור החצר או שדינו גם כמקום פטור כדין המנעול שפונה כלפי רחוב. והסיבה שלא לדונו כחורי החצר היא מפני שאין לבני החצר שימוש בחור רק לבעל הדירה [וחורי מקום מוגדרים כך רק כשהם משמשים לו]. והביאו שם שדעת הגר"נ קרליץ זצ"ל [הובאה בספר חכמת הלב עירובין פ"א הערה צ"ד] שדין החור בכה"ג הוא כמקום פטור כלפי החצר שאינה מעורבת. (ומ"מ הסיקו שם שלמעשה כשבא לפתוח יכניס את המפתח ויפתח את המנעול כשהדלת סגורה, ואח"כ יוציא את המפתח מחור וישוב ויחגור עצמו בחגורה ואז יפתח את הדלת)

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל