לתרומות לחץ כאן

מי היה אביו של רבי חנינא בן דוסא?

שאלה:

ב"ה שלום… מה ידוע על דוסא אביו של חנינא בן דוסא , אגב שמתי לב שאם לוקחים את האות השניה בשם חנינא בן דוסא ואת האות השניה מהסוף של חנינא בן דוסא (נ,ס) מקבלים את המילה נס. וגם שמתי לב על שמו של רבי סעדיה גאון שהיה מצאצאיו של רבי חנינא בן דוסא שהאות האחרונה של שמו נ (ן) והראשונה ס גם יוצא נס (בהפוך)

תשובה:

בס' סדר הדורות באות ד' הביא שבס' דרך החיים הסתפק האם רבי חנינא בן דוסא הוא בנו של רבי דוסא בן הורקנוס שהיה אחד התנאים הקדושים ומופיע פעמים רבות במשניות ובברייתות, והוא חי ארבע מאות שנה! והיה ממקדשי החודש ועוד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ב"ה
    …שוב שלום מצאתי 4 הורקנוס , זה אחד מהם?
    1)הורקנוס לבית טוביה (המאה ה-3 לפנה"ס) – היה בנו הצעיר של יוסף בן טוביה, שהיה גובה המיסים של הממלכה התלמית בתקופה ההלניסטית.
    2 ) יוחנן הורקנוס הראשון – היה נשיא יהודה וכהן גדול בשנים 134 לפנה"ס עד 104 לפנה"ס.
    3 ) הורקנוס השני (המאה ה-1 לפנה"ס) – היה כהן גדול ומלך יהודה מבית חשמונאי.
    4 )רבי אליעזר בן הורקנוס – תנא בדור השני, בתקופת חורבן בית שני ולאחריו, ומבכירי תלמידיו של רבן יוחנן בן זכאי.

  2. ב"ה
    סתם מנסה להבין , יכול להיות שלא 4 האלו, מצאתי בויקיפדיה דוסא בן הרכינס והעתקתי:
    רבי דוסא בן הרכינס

    שפההורדת PDFמעקבעריכה

    רבי דוסא בן הרכינס תנא, מהדור הראשון לתנאים, והיה בן דורו של רבן יוחנן בן זכאי, והאריך ימים עד שחי עד לדור הרביעי לתנאים[1]. הוא סתם רבי דוסא במשנה.

    רבי דוסא בן הרכינס:לידההמאה ה־1
    ישראל . תקופתו:חורבן בית שני .
    דור:דור ראשון לתנאים. חבריו:עקביא בן מהללאל 

    מקום לימודו וקברו של רבי דוסא בן הרכינס, בית המדרש הישן של שם ועבר

    נודע בעשירותו הרבה והושיב את חכמי ישראל שבאו לבקרו, על מיטות זהב[2].

    המימרא הידועה ביותר שלו היא המוזכרת במסכת אבות[3]: "שינה של שחרית ויין של צהרים, ושיחת הילדים, וישיבת בתי כנסיות של עמי הארץ מוציאין את האדם מן העולם".

    כשהיה זקן מופלג נועצו בו חכמים לדעת הלכה, כך למשל מספר התלמוד במסכת יבמות[2]: פעם אחת שמעו עליו חכמים שהורה באחת מהלכות יבמות כבית שמאי, החליטו ללכת אליו ולברר האם כך הוא הדבר. רבי דוסא היה כבר זקן מופלג והחכמים שבאו לביתו – רבי אלעזר בן עזריה רבי עקיבא ורבי יהושע – נהגו בו כבוד מופלג ותחבלו תחבולה כיצד לקבל את דעתו של רבי דוסא מבלי לשאלו ישירות לדעתו. לבסוף כשהבין להיכן חותרים החכמים שאל בשם מי שמעו האימרה "דוסא שמעתם? או בן הרכינס שמעתם?, אמרו לו בן הרכינס שמענו. אמר להם: אח קטן יש לי, בכור שטן הוא ויונתן שמו, והוא מתלמידי בית שמאי, והוא הורה הלכה זו כבית שמאי, אבל מעיד אני עלי שמים וארץ שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא ואמר שלשה דברים, וביניהם שהלכה זו כבית הלל".

    נקבר בצפת במערת שם ועבר. לפי מסורת אחרת נקבר ביישוב ערב, כיום בכפר עראבה.

  3. אבל כי אני אוהבת דיוק : גם רבי דוסא בן הרכינס לא בטוח כי לא מצויין במפוש שהוא אביו (פה למעלה) בגלל שכתוב "והאריך ימים עד שחי עד לדור הרביעי לתנאים[1]. הוא סתם רבי דוסא במשנה" אני חושבת אולי כן זה אביו (של דוסא)אבל שוב לא בטוחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל