לתרומות לחץ כאן

מה המשמעות של המצוות המעשיות?

שאלה:

שלום לכבוד הרב! שאלתי היא: מדוע חשוב מאוד קיום ההלכות בכל אורח חיינו, תלמידי חכמים שבכל דור כותבים ספרי שו"ת בהלכה, וכמו"כ כתוב: "מיום שנחרב ביהמ"ק אין לו לקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה בלבד" – מהו הסוד איפוא בעניינים הללו? תודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

אכן שאלתך חשובה מאוד, והרבה אנשים שבאים מרחוק לפעמים מוטרדים מאוד מהשאלה זו, אומרים, כביכול, באנו כדי להרגיש רוחניות קירבת אלוקים, להבין את הפילוסופיה של העולם, ואיך זה קשור לכללים איך מותר להכין סלט בשבת או לחתוך את הדג…

יש בענין זה שתי נקודות חשובות:

האחת, האמונה היהודית אומרת, שכל דבר שיש בעולם הזה, חפץ גשמי פעולה רגש מעשה כזה או אחר וכו', יש כנגדו למעלה משמעות רוחנית, שתוכנו הפנימי מכוון אליה. גם התורה עצמה הובא בחז"ל שכפי שהיא בביטוי העליון שלה, היא "אש שחורה על גבי אש לבנה" [זה ביטוי שבעצם אומר שאין לנו השגה במובנה ובמשמעותה העליונה כלל, הדבר הכי רוחני שיש לנו זה אש, ולכן זה המשל]. אלא שהיא משתלשלת ויורדת בעולמות השונים עד שאצלנו בעולם הזה היא מקבלת ביטוי מעשי פיזי. ממילא, כאשר יהודי מניח תפילין או נוטל לולב, הוא לא סתם מנענע ענפי דקל, הוא מתחבר למשמעות העליונה של נטילת לולב, והקשר המיוחד שיש בהקשר הזה במובן הכי רוחני עליון ועמוק שלו, בעולמות העליונים. דברים שאין לו בהם כלל הבנה תפיסה ואחיזה. בפסוק נאמר "כי נר מצוה והתורה אור", נר במובן הארמי שלו הכוונה כלי שמחזיק שמן, ואור זו הפתילה שדולקת. התורה היא אור, אין שום אחיזה באור עצמו… הדרך להחזיק באור היא על ידי שאתה אוחז בכלי השמן שבו הפתילה… התורה היא אור, והדרך לאחוז בה ולהתחבר אליה ולנותן התורה, היא על ידי המצוות המעשיות שבאופן פלאי משתלשלות מהרעיונות הכי נשגבים ועמוקים, מאלוקות ממש.

רצה הקב"ה לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצוות, בורא העולם כדי לזכות אותנו לשון זיכוך, ולחבר אותנו לרוח, הרבה לנו תורה ומצוות.

לכן, כפי שכתב הזוהר, בורא העולם "אסתכל באורייתא וברא עלמא" כלומר הקב"ה ברא את העולם בהתאם לתוכנית הרמוזה בתורה, כי העולם בכל מעשיו בעצם משמש את התורה ומכוון אליה.

נמצא שכל מעשה הכי פשוט שיהודי עושה, הוא דבר עצום.

הנפש החיים דורש על כך את הפסוק יעקב חבל נחלתו, כלומר יעקב – עם ישראל כביכול מחזיק בחבל שמחובר למעלה למעלה בעולם האצילות, ומנענע אותו, כאשר אתה מנענע למטה, אתה בכלל לא רואה, אבל החבל מתנועע גם למעלה…

ואכן, מי שעיין מעט בכוונות האר"י הקדוש למצוות, בכל מצוה תפילה פעולה, יש כוונות על סדר ההשפעות בעולמות העליונים מרום המעלות עד עולמנו אנו! ומכאן החשיבות העצומה לכל מעשה.

זה ברובד היותר עמוק, ברובד הפשטני, המערכת של קיום מצוות מחברת אותך לבורא עולם בצורה מדהימה! אם הכל היה תלוי בתחושה פנימית וכו', יום אסל יום בסל… יש ימי אהבה וימי שנאה, ימים של אורות וימים של חושך חלילה, ורוב הזמן היינו מנותקים. אבל כאשר אתה חי במערכת של מצוות, אתה מחובר כל הזמן בכל מעשה שלך, גם אם היום אתה מבולבל ובקטנות מוחין ולא מרגיש קירבה באופן מוחש. וזה דבר עצום!!!

שנזכה לעובדו בפנימיות ובשמחת כל הימים!

 

מקורות:

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל