לתרומות לחץ כאן

מהות הביטחון בהשם

שאלה:

שלום לכבוד הרב ! במידת הביטחון, 1 האם יש דעה שחולקת על דעת החזון איש שסובר שאי אפשר לבטוח בקב"ה על עניין מסוים שיתקיים, או שאין? 2 וכמו מי נכון יותר לנהוג במידה ויש דעה אחרת שסוברת שאפשר גם כן לבטוח בקב"ה שימלא משאלתי שאני חושב שהיא טובה לי? נ.ב. ראיתי פעם בחוברת שיש מי שמיישב שגם החזון איש מודה שאפשר לבטוח בקב"ה על עניין מסוים שיתקיים, אלא שהחזון איש הביא את הדרגה הבסיסית של הביטחון תודה רבה.

תשובה:

שלום וברכה

אין כל ויכוח על עצם הדבר, כל המחלוקת הידועה בין החזון איש לידוע מכל גדולי החסידות, הוא בהגדרה של מה היא מצות הבטחון כמצוה, אבל זה שהאמונה בכך שה' ישפיע טוב משפיעה טוב לאדם הוא דבר בסיסי וידוע שמבואר גם בנפש החיים בכמה מקומות ואין בו ספק. הנפש החיים מסביר בכך את הפסוק "ה' צילך על יד ימינך", שענינו שבורא העולם מתנהג איתנו כמו צל, וכלשונו שם "כשם שאתה וווה עמי כך אני הווה עמך", כלומר אם אתה תופס את בורא העולם כרב חסד הוא משפיע עליך חסד.

אלא שלדעת גדולי החסידות, אמיתות זו היא עצמה מצות הבטחון, ואילו החזון איש חולק, וסובר שמצות הבטחון היא להאמין שהכל לטובה, אלא שמלבד זאת נכון הדבר שאדם שמאמין שיראה בטוב ה' יזכה לכך.

הדברים כבר מבוארים בדבריו של דוד המלך עליו השלום, שמתאר את כל הצרות שעברו עליו, ומספר בזכות מה זכה להנצל, ואומר "לולא האמנתי לראות בטוב ה' בארץ חיים"!

שבת שלום ומבורך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. לא הבנתי. האם אנו צריכים להאמין שגם מה שמר לנו הוא טוב, כמו שאומר החזו"א, או להאמין שהקב"ה יעשה את מה שאנו מרגישים שהוא טוב? יש כאלה שהאמינו שהקב"ה ירפא/ יציל אותם. על סמך מה? אולי זה לא טוב?

  2. א. הרעיון הוא שתפקידנו בעולם הוא גילוי כבודו יתברך, ברגע שאתה מאמין באמונה שלמה שכל הטוב ממנו, ממילא הוא יכול גם להתגלות אליך כך, שוב אין כל צורך לזעזע אותך בדברים רעים חלילה. דבר רע בא רק כדי לעורר את האדם.
    ב. יש הנהגה מסוימת של הקב"ה שהוא נוהג עם האדם מידה כנגד מידה – כפי שהוא תופס אותו, עצם התפיסה של ה' במידת הטבה משפיה הטבה, ה' צילך על ידי ימינך, בורא העולם נוהג עימנו כביכול כמו צל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל