לתרומות לחץ כאן

בית חכם בשבת

שאלה:

אשמח לקבל מידע הילכתי לגבי הפעלת מכשירים בשבת ע"י קול. כגון: מכשיר הנקרא "אלכסה" שמחובר על ידי האינטרנט למכשירי הסלולאר בבית וכן לעוד מכשירים ועל ידי פקודה קולית מבצע מטלות (כגון: שעון מעורר וכדו'). לצערי לא מצאתי התייחסות גדולה ל"בית חכם", דבר שבשנים הבאות יצבור תאוצה בקרב הציבור, וימציא שאלות מסוג זה.

תשובה:

שלום וברכה

ברור הדבר שאין כל הבדל בין אם אתה מפעיל ביד או באמצעות קול, אם כך היא דרך הפעלתו של המכשיר הרי שזה נחשב מעשה בידים שאסור מן התורה ככל מעשה ישיר אחר. מה שמצינו בספרים ביטוי "מעשה בידים" כהיפוכו של הגרמא, זה משום שבמציאות החיים בכל הדורות כל מעשה שלא מבוצע ביד ממש תמיד היה גרמא, אבל ודאי שלפי המציאות המשתנית יש אפשרות לעשיית מעשים ישירים גם שלא ביד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה
    לגבי אופן פעילות המכשיר על ידי גלי הקול כשהפעולה הנעשית בתוך המכשיר היא פעולה שמצאנו לה מתירים כגון: מכשירי שמיעה בשבת, האם במצב שפעולת תרגום גלי הקול למכשיר אינה פעולה ממשית, האם הפעולה שיבצע אח"כ המכשיר היא מעשה בידיים(כלומר: האם האיסור הוא העברת גלי הקול למכשיר שיבצע בהם תרגום. או, שכל פעילות שיעשה עקב הוראות המפעיל הם מעשה בידיים

  2. לא הבנתי את ההבדל בין שני הצדדים, עצם שליחת האות למכשיר כדי שיתחיל את פעולתו, זהה לחלוטין ללחיצה על הכפתור פיזית ביד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל