לתרומות לחץ כאן

מחמר בדיבור בשבת / מכונות אוטומטיות בשבת

שאלה:

1. האם מותר להשכיר לגוי בהמה למשך שבועיים? 2. האם יש איסור מחמר אם אדם שלא על גבי הסוס אומר לסוס דיו ואז הסוס דוהר? או להגיד לכלב בוא הנה? 3. אם יש לאדם מכונות אוטומטיות של שתייה בכל רחבי הארץ במקומות של יהודים. מה יעשה לעניין שבת?

תשובה:

שלום וברכה

אסור להשכיר בהמה לגוי באופן שיש חשש שיעבוד איתה בשבת, אפילו שהוא משכיר לו אותה לתקופה. ראה שו"ע סי' רמו סעי' ג.

איסור מחמר בשבת הוא רק כאשר מחמתו ועל ידו היא עושה מלאכה בשבת, כמו נשיאת משאות הוצאה תחומין וכדומה. ראה כלכלת שבת דיני שביתת בהמתו, ומנחת חינוך מוסך השבת בסופו, אבל מה שהיא באה או דוהרת אינו אסור.

שמירת שבת כהלכתה פרק כ”ט הערה ע”ה הובאו דברי הגרש”ז אוירבאך זצ”ל שכתב לגבי מכונה לממכר אוטומטי שמעיקר הדין מותר להשאירה פועלת אף במקום שתעמוד לשירות יהודים, כיון שאינו מעמיד את גוף האיסור אלא את הכלי שיכולים לעשות איתו איסור, וכיון שאפשר לתלות שלא יקנו בשבת אלא בשאר ימות השבוע אין איסור, אך למעשה כתב שבמקום שרוב יהודים ראוי לכתחלה לא להשאירה בפעילות בשבת. ומכיון שישנם כמה פוסקים שכתבו לאסור הפעלת מכונות אוטומטיות בשבת מסיבות שונות זלזול בשבת, שכר שבת ועוד (יעוי’ בשיעור של הרב רייזמן שם פרק י’ שהביא דברי השבט הלוי ועוד פוסקים, וכן בשו”ת חלקת יעקב סי’ ס”ז, ושו”ת מנחת יצחק ח”ג סי’ ל”ד וח”ה סי’ י”ד) אם אפשר ראוי להתאמץ ולסגור אותן בשבת אם זה אפשרי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל